Sådan laver jeg mine farver af rene farve pigmenter

 

Der er mange, der gerne vil vide mere om, hvordan jeg gør det med at male med rene farve pigmenter, hvorfor jeg gør det, og hvad det betyder for mine malerier.

Det startede med, at jeg malede sammen med en kollega Susanne Kirså i hendes atelier. Vi brugte frygtelig meget maling, som kostede kassen for en lille tube.
Det måtte kunne gøres bedre og billigere. – Og det kunne det.

Vi fandt frem til en fabrik i Tyskland, som har alt, hvad hjertet kan begære indenfor farve pigmenter, og vi startede med at eksperimentere – både med at lave oliefarver og akvarelfarver.

En spareøvelse, der gav meget bedre kvalitet

Fra at det skulle være en økonomisk fordel, viste det sig også hurtigt, at det var en langt bedre løsning.

Meget ofte når jeg havde malet et billede med færdiglavede akrylfarver, så det fantastisk ud, mens det var vådt. Når jeg så kom dagen efter og så det tørre maleri, var gløden gået af farverne.

Når jeg maler med mine egne farver, beholder de gløden og styrken – ikke alene når de er tørre, men de er også langt mere holdbare på lang sigt.

Jeg fandt også ud af, at når jeg selv laver mine akvarelfarver, kommer pigmenternes forskellige struktur til udtryk i maleprocessen, og jeg kan lave nogle virkelig farvemættede akvareller.

Derfor er de rene farve pigmenter kommet ind i mit atelier for at blive.

Her er en lille billedserie om, hvordan processen er, når jeg fremstiller mine farver – eller river dem, som det egentlig hedder på fagsprog.

 

rene farvepigmenter

Her er hvad der skal til for at fremstille sine egne farver: Pigmenter, linolie, en glasløber, to spatler og en tom tube.

 

 

13.08.14. HBH- art farverivning 02

Her er de tørre pigmenter – en lys cadmiumgul.

 

 

13.08.14. HBH- art farverivning 03

Pigmentet hældes ud på en mat glasplade

 

 

13.08.14. HBH- art farverivning 05

Der laves en fordybning i bunken.

 

 

13.08.14. HBH- art farverivning 06

Linolien hældes i og blandes med pigmentet.

 

 

13.08.14. HBH- art farverivning 09

Der arbejdes til alt pigment er fugtet af olien.

 

 

13.08.14. HBH- art farverivning 16

Så er det blevet en slags pasta, som nu er så jævn, som den kan blive med spatlen.

 

 

13.08.14. HBH- art farverivning 18

Derefter bearbejdes farven med glasløberen til den er helt jævn.

 

 

13.08.14. HBH- art farverivning 11

Og alt tags med fra kanterne.

 

 

farve pigmenter

Nu tages farven op med to spatler.

 

 

farve pigmenter

Og til slut kommes det i en tube.

 

 

Det er den slags lækre farver, jeg bruger til alle mine malerier.

Det er på den måde, jeg bl.a. får den intense røde farve.

 

 

røde farve pigmenter

Kvaliteten på farverne

Efterhånden har jeg fundet ud af meget mere om kvalitetsforskelle på farver.

Hvis du køber færdige tubefarver, så kan du få dem i flere kvaliteter bl.a studiekvalitet og kunstnerkvalitet. Det, der er forskellen, er mængden af farvepigmentet og kvaliteten af det. Jo billigere en farve er des mindre pigment.

Derudover er der også meget forskel på kvaliteten af selve pigmentet. Nogle af farverne sort, hvid og jordfarver er billige i sig selv, men når det drejer sig om primærfarverne – rød, blå og gul, er der en utrolig forskel, hvilket du kan se, hvis du tager en rundtur hos Kremer fabrikken, hvor jeg køber de fleste pigmenter.

Mine farver må siges at ligge i den absolut bedste klasse, da de simpelthen udelukkende består af pigment og det, der binder dem sammen. Og de farve pigmenter, jeg vælger, er nøje udvalgt, så de er rene, holdbare og farvestærke.

Når du ser mine malerier i virkeligheden, kommer farverne til deres fulde ret.

 

 

Se også videoen om hvordan jeg fremstiller mine kunstnerfarver:

 

Pin It on Pinterest