You cannot copy content of this page - Du kan ikke kopiere fra denne side.
2091 1866 hbh@hbh-art.dk

Når talen falder på malerier,

er mængden af tillægsord næsten uendelig.

Gode – dårlige – farverige – sort/hvide – abstrakte – figurative – kunstneriske – enkle – komplekse – dyre – billige – spirituelle – impressionistiske – ekspressionistiske – kubistiske – flotte – grimme – intuitive – gennemarbejdede – ubehjælpelige – dekorative – intense – energifyldte – kedelige – uforståelige – stærke – ligegyldige – moderne – store – små – finurlige – udtryksfulde osv …………

 

Hvilke ord tiltrækker dig?

Hvad går du efter, når du søger efter malerier?

Sikkert ikke kedelige, ubehjælpelige, grimme eller ligegyldige. men det sjove ved det er, at de malerier, som beskrives med disse ord af nogle, kan af andre beriges med helt anderledes tillægsord.

Der er helt sikkert nogle objektive kvalitetsbedømmelser af malerier, men en stor del af det er absolut subjektivt.

 

De ord, jeg gerne vil tilknytte mine malerier er:

Gode – farverige – abstrakt/figurativ – kunstneriske – spirituelle – ekspressionistiske – flotte – intuitive – gennemarbejdede – intense – energifyldte – stærke – udtryksfulde.

Det er det, jeg stræber efter i mit billedlige udtryk, men det er slet ikke sikkert, at du opfatter dem sådan.

 

Alle malerier

Hvad er malerier
Hvad er malerier
Hvad er malerier

 

Men jeg vil fortælle lidt om, hvordan jeg skaber mine malerier

 

Jeg starter som lidt af en håndværker med at banke blindrammer sammen og spænde lærredet op.

Derefter lægger jeg de første lag farver med nogle fortyndede akrylfarver. Det er en meget intuitiv proces, hvor jeg ikke tænker ret meget, men holder min tekniske viden i baggrunden og lader farverne arbejde lidt på egen hånd.

Det er en skøn og helt præstations-fri proces, hvor det næsten er ren leg.

Inden jeg går i gang med de efterfølgende olie-lag, bliver jeg håndværker igen, hvis jeg skal fylde op i beholdningen af oliefarver. Dem laver jeg nemlig selv af rene farvepigmenter og linolie.

Næste skridt er nogle fortyndede olielag, der sammen med de tidligere akryl-lag kommer til at danne baggrunden. Stadig en leg med farver, men lidt mere bevidst, og hvor min tekniske viden kommer lidt mere frem i rækkerne. Dog ikke mere, end at maleriet har rigeligt at skulle have sagt i processen, og mange tilfældigheder bliver taget imod med kyshånd.

Herfra er det de farver, og jeg ser meget på, hvad maleriet indtil nu tilbyder. Noget af det arbejder jeg videre på, og andet bliver malet over. Når disse lag er færdige, har jeg en baggrund, som egentlig kunne være et færdigt abstrakt maleri. Men jeg kan godt lide at få nogle motiver ind over – motiver, der fortæller en historie, giver en stemning og har et stærkt udtryk.

Hele processen med at spænde lærred op

Sådan laver jeg mine kunstnerfarver helt fra grunden. Farvestærke og holdbare.

Maleri fra start til færdigt

 

Der er mange, som spørger mig, om jeg bruger projektor, når jeg tegner motiverne op.

Det gør jeg aldrig, for jeg synes, motivet mister sit liv, når det bliver spærret inde i et allerede færdigt billede. Når jeg bruger mine øjne og tegner på fri hånd, så kan det samme motiv få helt forskellige udtryk, fordi der ligger en frihed i frihåndstegningen – en frihed, som jeg ikke ville kunne opnå via en projektor. Rent bortset fra, at det er en vidunderlig træning at skulle bruge øjnene til at aflæse former, proportioner, afstande og linjer.

Det nød jeg godt af på et portrætkursus, jeg deltog i for nogen tid siden. Der lærte vi at tegne gitter op, så vi kunne kopiere et billede op i stor format. Det blev jeg hurtigt træt af, da jeg bare brugte øjnene og tegnede op i den ønskede størrelse. Og igen oplevede jeg, at der kom meget mere liv i mit portræt, end hvis jeg skulle spærre det inde i et gitter. Jeg fik overskud til at fokusere på det udtryk, som jeg ville vise hos modellen.

Det, som jeg i denne proces stiler efter, er at leve op til de tillægsord, som jeg viste ovenfor:

Gode – farverige – abstrakt/figurativ – kunstneriske – spirituelle – ekspressionistiske – flotte – intuitive – gennemarbejdede – intense – energifyldte – stærke – udtryksfulde.

Ud fra min egen bedømmelse lykkes det i de fleste tilfælde – simpelthen fordi jeg ikke giver op, før det er lykkedes. Men det betyder ikke nødvendigvis, at du er enig med mig.

Det gør ikke så meget, hvis du ikke er, for min mest betydningsfulde dommer er mit eget hjerte. Jeg ville ikke kunne male for at leve op til andres bedømmelse. Når jeg honorerer mine egne forventninger og krav, har jeg opnået det, som jeg vil, når jeg maler med sjæl og hjerte.

Hvad er malerier – dette var mit bud.

 

Dette er wikipedias bud

Her har jeg tidligere skrevet om emnet

hvad er malerier

Se alle mine malerier her

Call Now Button