2091 1866 hbh@hbh-art.dk

At se på malerier er meget personligt

Når du ser på malerier er det i virkeligheden en meget personlig oplevelse. Går du på en udstilling eller ser dem på nettet, er der måske nogle ganske få malerier, der virkelig taler til dig.
Resten er i bedste fald ganske pæne, men lidt uinteressante.

Det sjove ved det er, at mange andre mennesker oplever de samme billeder på en helt anden måde. Gennem de mange år, jeg efterhånden har været i branchen, hører jeg ikke så sjældent, at flere kunder mener, de ejer det bedste billede, jeg nogensinde har malet. Og tænk – det er slet ikke det samme maleri, de har købt.

Som regel så ved du godt, om du kan lide et maleri eller ej. Alligevel er der nogle ting, som er gode at vide, hvis du skal ud og købe et.

 

Hvad kan det være, der gør et maleri godt?

Når et maleri virkelig gør indtryk på dig og på en måde taler til dig, så er det i dine øjne godt.
Alligevel kan du måske komme i tvivl, hvis du ikke føler, du har forstand på kunst.

Nu plejer jeg at sige, at det heller ikke er forstanden, jeg taler til i mine malerier. Alligevel vil jeg godt komme med nogle tip til, hvordan du kan se, om et maleri er af en vis kvalitet.

Og kunstmarkedet er virkelig en jungle, hvor det kan være svært at skelne mellem skidt og kanel. Jeg håber, du kan finde lidt hjælp her til at vælge det rigtige maleri.

 

Se på, hvordan farverne er lagt på

Hvis du sammenligner disse to udsnit, så er der i det første tale om en gennemarbejdet maleteknik, hvor du gennem det øverste lag oliefarver kan skimte de underliggende lag, som er med til at give maleriet dybde og struktur.
I det andet udsnit ser du et enkelt lag fortyndede akrylfarver, som er sjasket mere eller mindre tilfældigt på. Det kan ved første øjekast se ganske interessant ud, men der er ikke andet end tilfældighed i det.

grotter-udsnit-3    ufaerdigt

Og lige for en ordens skyld, så hænger jeg ikke nogen ud, da det er mig selv, der har malet begge dele. Nr to udsnit er bare et billede af det allerførste lag, som jeg lige dækker lærredet med, inden jeg arbejder videre i mange flere lag.

Se på udformningen af motivet

En anden ting du kan lægge mærke til, er de motiver, der er i billedet. Hvis det er mennesker – er de så troværdige i proportioner og balance? Eller ser de lidt ubehjælpsomme ud?

Og her bliver det så lidt svært. For hvis du ser på et maleri af Picasso, hvor øjnene sidder forskudt i panden og næsen er grøn, så holder den præmis ikke helt.

Men forskellen ligger i, at Picasso kunne tegne hvad som helst fuldstændig korrekt i overensstemmelse med virkeligheden, men valgte bevidst nogle gange i sit kunstneriske udtryk at gå ud over de grænser.
Jeg ville gerne vise et par billedeksempler her, men pga copyright må du nøjes med at klikke på linket her: Picasso

Havde han malet sine modeller sådan, FORDI han ikke var i stand til at gøre det bedre, så havde det været en anden snak.

 

 

Hvordan kan du se, om tegningen af motivet holder?

At tegne et motiv af enhver slags, kræver meget øvelse, hvis resultatet skal være troværdigt og holdbart.

Jeg har hørt mange malere sige, at de ikke kan tegne og derfor kun maler abstrakt. På et tidspunkt havde jeg en vanvittig god lærer, som syntes, det var totalt ligegyldigt med motivet. Det var farverne, der talte. Jeg ved ikke, om han kunne tegne, men han mestrede arbejdet med farver til fuldkommenhed.

At male abstrakt har ikke været min passion. Det er fantastisk at arbejde med farver og former, der udvikler sig udelukkende via farvernes udtryk, men jeg kan godt lide at samle det hele sammen til sidst ved at lægge et motiv ind over og fortælle en historie.

Og her er det, det kan gå grueligt galt. Mange gange tegner jeg ud fra devisen – hvor lidt skal der til, for at motivet er der?

Det kan være nogle ganske få streger, der skal til. Men de få streger skal være placeret fuldstændig præcist, for at nogen tror på, at den tegning er en – hestmenneskeløve – eller what ever det skal være.

D.v.s. at det, der ved første øjekast ser utrolig enkelt ud, kræver en fantastisk masse forarbejde, der gør, at man som kunstner er i stand til at udføre den tegning fuldstændig realistisk. Først da er det muligt at forenkle på en overbevisende måde.

 

vælge det rigtige maleri - maleri flamenco dansereBilledeksempel 1

Ser du på dette maleri, så ser det umiddelbart meget let og lidt sjusket ud. Men tro mig, der er tænkt over proportioner og linjer.
Hvis du ser på føddernes placering, så er den altafgørende for om kvinderne er i balance – også i forhold til den næste bevægelse, de vil foretage ud fra den måde, de står på nu.

At fødderne så bare er nogle klatter – dog i den helt rigtige størrelse – det er underordnet.
På den forreste kvinde er der en streg bag hendes ryg, som måske – måske ikke er hendes venstre arm. Hvis den streg ikke er placeret rigtigt, kan hun se helt forkert ud, fordi den er placeret, så øjet evt opfatter den som hendes arm.

Og sådan er der vanvittig mange detaljer, der skal være på plads i den “ubehjælpelige” og “sjuskede” tegning

 

 

 

Billedeksempel 2Abstrakt maleri af kvinde

 

Et andet eksempel er dette maleri, hvor du skal kunne se en kvinde, du tror på. Det gør ikke noget, du ikke kan se hende med det samme. Men når du ser hende, så skal du kunne se, at hun er sat rigtig sammen, og at hendes bevægelse giver mening.

Hun skal ikke være realistisk, men hun skal være klart genkendelig som en kvinde. Er hun ikke det, vil du kunne se det – om ikke med det samme, så vil der senere dukke nogle momenter op med følelsen af, at der er noget, der ikke passer, og du vil med tiden sikkert blive træt af billedet.

 

 

 

Kunst skal være langtidsholdbar

Er der noget, der kan sortere kunstnere fra efterhånden, så er det tiden. Det er de færreste malere, hvis værker også bliver set på med interesse efter 100 år.

Om mine malerier vil bestå 100 års-testen, får jeg ikke at vide, men når jeg maler, bestræber jeg mig på at mine motiver holder, så du kan holde ud at se på det – også efter mange år.

Mens jeg arbejder med et maleri, kan jeg ikke altid se, om motivet holder. Men har jeg holdt pause, står det meget tydeligt, når jeg kommer tilbage, hvis der er noget i vejen med tegningen.

Det er også sådan, at jeg nogle gange kan blive ved med at rette på et maleri over længere tid, fordi jeg bliver ved med at få øje på noget nyt.

At gense et maleri, som jeg har solgt flere år tidligere, er en oplevelse, hvor det gerne skal vise sig, at maleriet holder. Hvis ikke det som regel er den oplevelse, jeg får, så ville jeg holde op med at male.

 

Kunsten at klovne

Når du ser på malerier af vor tids kunstnere, så er der virkelig mange forskellige udtryk, og det er ikke altid populært, at de skal være teknisk gode. Men det er lidt i malekunsten som med klovnen, der skal se ud som om, han slet ikke kan gå på line, men snubler og falder hele tiden.

Den klovn skal være en vanvittig dygtig linedanser for ikke virkelig at falde ned. Det er langt sværere at klovne rundt på en line, end at gå pænt og korrekt.

Den kunstner, som til fulde behersker teknikken, og bevidst overskrider grænserne, vil bedre kunne skabe et stærkt udtryk i sine billeder, end den, som bare er styret af tilfældigheder og ikke kan andet.

Nu er det ikke altid lige til at vurdere kunstnerens tekniske evner, og nogen formår også at have så stærkt et udtryk, at en manglende teknisk formåen ikke har den store betydning.

 

Hvad er det, der skaber spænding i et billede?

Selvom du ikke lige kan svare på dette spørgsmål, så vil du alligevel i mange tilfælde kunne se, hvis det mangler – nemlig ved at maleriet simpelthen virker kedeligt.

Det ultimative spændingsløse maleri må være en fuldstændig ensartet farveflade. Der er dog flere malere, der har leveret sådanne malerier – og endda meget dyre malerier.

Så er det du måske tænker, at hvis det er kunst, så har du bestemt ikke forstand på kunst. Jeg er også stået af der, men respekterer, at en kunstner har lyst til at udtrykke netop denne ensartede flade i den farve, han nu har valgt.

Ellers er der mange midler man kan bruge til at skabe spænding og få maleriet til at leve.

 

Kontrast.

En meget væsentlig ting er kontrast. Det vil sige en form for modsætning:  Lys  –  mørke, stort – småt, roligt – uroligt

Så er der også nogle farver, som er modsætninger – komplementær-farver. Det er ikke noget du nødvendigvis kender, men igen vil du kunne opleve virkningen. Det er grøn – rød, blå – orange, gul  – violet.
De farver står meget stærkt mod hinanden og fremhæver også hinanden.

 

Vælge det rigtige maleri - Maleri af kvinder i fantasilandskabBilledeksempel 3

Hvis du ser på dette maleri, kan du se den grønne farve i baggrunden, som får de røde kjoler til at virke ekstra stærke i farven. Der er også den blå, som fremhæver den orange, som jeg bruger som lys på kjolerne.

Derudover er der også modsætningen mellem de helt lyse områder og de helt mørke. Prøv at forestille dig maleriet, hvis der ikke havde været den store forskel på lys og mørke.

Spændingen i motivet har jeg skabt ved relationen mellem de to kvinder. Den fortæller en historie, som ikke er helt entydig. De kommunikerer – men om hvad?

De er placeret forskudt i forhold til hinanden og forskudt i forhold til midterlinien. Det giver også en spænding i forhold til, hvis de var placeret helt symmetrisk i billedet.

Sådan er der utrolig mange virkemidler, som kunstneren bruger bevidst eller ubevidst for at rykke billedet en smule ud af balance – lige nok til at skabe spændingen uden at det tipper helt over. Igen som den klovnende linedanser, jeg nævnte tidligere, som tipper balancen så meget, at publikum tror, han falder. Og der er det, der kræver dygtighed, så han selv føler sig fuldstændig sikker.

 

 

Hvis jeg har fanget din interesse for de små detaljer,
så kig videre i mine malerier

at vælge det rigtige maleriMalerier af kvinder - abstrakt og figurativt

 

 

 

 

 

 

Call Now Button