Flamenco
Dansemalerier
Malerier af kvinder med farver, udtryk, følelser, temperament, styrke, kraft og bevægelse.
Flamencodansere – ofte i røde kjoler – bevæger sig over lærredet.
Hvorfor dansemalerier og malerier af kvinder?
Dansemalerier er for mig at fastholde dansens flygtighed på lærredet. Når dansen er slut, lever den stadig på lærredet, hvor jeg har fanget og fastholdt bevægelser og udtryk.
Det er også malerier af kvinder fyldt med kraft og styrke, som de bruger i dansen. Malerier af kvinder der er stolte af at være kvinder – et opgør med den traditionelle nedvurdering af kvinder.
Og hvorfor er dansemalerierne flamencodansere? Det får du svar på nederst på siden.
Hvis du selv vil prøve denne fantastiske flamenco dans, så kig her Gratis kursus i Flamencodans
Herunder kan du se alle dansemalerier, som jeg pt har til salg. Er der et maleri, du ikke kan finde mere, så kig ind i Solgte dansemalerier. Det går nogle gange lidt hurtigt med salget, så det kan være, det er havnet der.
Jeg har også hele tiden gang i penslerne, så hold øje med hvad der kommer af nye malerier
Galleri med malerier af kvindelige flamencodansere
Malerier af kvinder i boligen
Se dansemalerierne i forskellige stuer
Malerier og kvinder
Eller man kunne sige kunst og kvinder. Set med kunsthistoriske øjne, spiller kvinder en meget lille rolle, selvom nogle enkelte har sat varige spor.
Ad en eller anden grund er kvinder gennem tiden blevet placeret i en kasse, hvor der stod:
- Husarbejde
- Børnepasning
- Servicefag
- Ikke så klog og dygtig som manden
- Ikke så stærk og robust som manden
Og listen kunne fortsætte meget længere. Halvdelen af jordens befolkning blev stemplet ukvalificeret til lødigt arbejde, og vi troede på det i vid udstrækning.
Det vil sige, at når det kom til malerier og kvinder, så var vilkårene langt hårdere, fordi kvinderne skulle opfylde alle de andre forpligtelser først, før de kunne hellige sig maleriet.
Også mht kunstuddannelsen så det skidt ud. Først i 1908 fik danske Kvinder adgang til Kunstakademiet, og først i 1924 kunne de deltage i modelklasserne på lige vilkår med mændene.
Maleri har spillet en rolle hos overklassens kvinder som led i den almene dannelse, men var ikke noget, der blev taget seriøst.
Malerier og kvinder i dag
Man kunne tro, at det havde ændret sig markant med tiden, men balancen er fortsat skæv hvilket en søgning på “Balancen mellem mandlige og kvindelige kunstnere” hurtigt kan afsløre.
Faktisk oplevede jeg også selv skævvridningen på et galleri i slutningen af 1990´erne. På spørgsmålet: “Hvad skal der til for at udstille her?” fik jeg svaret: “Ja først og fremmest skal du være en mand.”
Jeg troede, mine ører skulle falde af, og det blev ikke bedre, da han begyndte at argumentere for sit udsagn. Noget med at mænd havde mere udtryk, havde mere kraft i malerierne osv.
Jeg tror, det var der, jeg lagde grunden til mine kraftfulde malerier af kvinder som flamencodansere. Jeg skulle give ham kraft og udtryk!
Vil du dykke mere ned i kvinder og malerier i kunsthistorien, faldt jeg over en spændende artikel, jeg kan anbefale:
Kvinder og vindere i Kunsthistorien
Dansemalerier af kvinder som dansere
Malerier af dansere maler jeg, fordi Jeg synes, det er fantastisk at male mennesker, med de mange ting en menneskekrop kan udtrykke.
I dette galleri er det dansemalerier af kvinder som flamencodansere, jeg viser – de fleste af dem i røde kjoler.
Og hvorfor er det lige malerier af kvinder? Det er fordi, det er den kvindelige energi og kraft, jeg vil have fat på. Det skriver jeg om i blogartiklen Kvindens kraft
Jeg maler dem på en levende abstrakt baggrund, så maleriet bliver en blanding af abstrakt og figurativt.
Alle malerierne er oliemalerier af høj kvalitet, hvor jeg har malet med rene pigmenter og linolie. Det garanterer for en lang levetid, hvorfor jeg også giver livsvarig garanti på alle malerier.
Det var så fakta i den kortere form. Så vil jeg herunder fortælle om mit mere personlige forhold til flamencodansen i mine dansemalerier.
Hvorfor det er flamenco-udtrykket, jeg vil vise dig i mine dansemalerier?
For mange år siden blev jeg præsenteret for flamenco-dansen, og da jeg trampede de første trin i gulvet, følte jeg, at noget faldt på plads inden i mig. – det var lidt af et vendepunkt.
Som barn i 50´erne blev jeg opdraget til at være en pæn stille pige. Det var ikke power, selvsikkerhed eller noget i den stil, der blev styrket hos denne pæne pige. Tværtimod, når jeg luftede mit indbyggede heftige temperament og stampede i gulvet, blev jeg skældt ud og kaldt en hystade.
Derfor blev det noget af et vendepunkt at kunne trampe helt legalt i gulvet – bruge mit temperament på en konstruktiv måde og finde en kvindeskikkelse med styrke og kraft. En fantastisk kombination, der til stadighed er en gensidig inspiration, når jeg transformerer dansen til dansemalerier og omvendt.
Derfor fra “kun” at være kunstner blev jeg både kunstner og flamencodanser, der forener de to kunstarter ved at male mine danse og danse mine malerier.
Og disse malerier er malerier af kvinder, der frit kan udfolde det store potentiale, der er i det at være kvinde
Dansemalerier er at danse mine malerier og at male mine danse
Når jeg maler dansemalerier, kommer der en spændende vekselvirkning mellem mine malerier og min dans. Bevægelserne optager mig ved, at de kan fastfryses i et billede, og alligevel virke som bevægelse. Når jeg maler dansere kan jeg mærke dem i min egen krop. Jeg kan så at sige skabe dem indefra, da jeg mærker, hvordan balancen skal være. Jeg mærker hvilke muskler, der bliver spændte, for at udføre bevægelsen.
Når jeg øver dans foran spejlet i mit øverum kigger jeg på mig selv og overvejer, om den danser, jeg ser i spejlet, er en jeg havde lyst til at male. Hvis svaret er nej, må jeg gøre bevægelserne endnu mere udtryksfulde. Hvis jeg ikke gider male den danser i spejlet, er der nok heller ikke andre, der gider kigge på den.
Det har medført at jeg, når jeg står på scenen, mærker min krop som et maleri, der skal være så udtryksfuldt som muligt.
At jeg startede med at male flamenco dansere, fordi jeg havde lyst til at bruge min dans i malerierne, har så igen gjort min dans endnu bedre. Det er en fantastisk vekselvirkning mellem to kunstarter..
Herunder kan du se et par videoer, dels af en af mine danse, og dels hvor jeg har kombineret mine dansemalerier med flamencomusik. Det er blevet til masser af malerier af kvinder
Vil du selv prøve denne fantastiske dans?
Så har du muligheden her i et gratis video-kursus, hvor du lærer en hel koreografi helt fra grunden. Der skal ikke så meget til, før dansens energi kan fange dig. For mig skulle der bare et par enkelte trin til.
Herunder kan du se de artikler, jeg har skrevet om, hvorfor jeg maler flamencodansere og malerier af kvinder
Se også hvad jeg skriver om flamenco-dansemalerier og erotisk kunst
Det er malerier fyldt med bevægelse og udtryk. Det er kvindelige flamencodansere, der fastholder dansen på lærredet med al deres feminine energi. De har ofte røde kjoler på, fordi rødt er en af flamencoens dominerende farver.
Fordi flamenco er en dans, som indeholder alle følelser og har et fantastisk stærkt udtryk. Jeg er selv flamencodanser, og når jeg sætter de første streger til motivet, kan jeg se danserne begynde at bevæge sig, og jeg kan mærke deres bevægelser i min egen krop. Jeg maler dem nærmest indefra, og på den måde falder det mig naturligt og nemt at afbilde dem. Det samme gælder, når jeg modellerer mine skulpturer.
Fordi det er dem, jeg identificerer mig med og kan forholde mig til. Derudover er kjolerne mere organiske og maleriske en mændenes klædedragt. Desuden er kvindens kraft et tema, der har en stor plads i mine malerier, og hvad er bedre, end at bruge disse stærke flamencokvinder til at bearbejde dette tema?