fbpx

Male med rene farvepigmenter og linolie

Farver med rene farvepigmenter og linolie. De bedte kunstnerfarver man kan bruge

At skabe farverige malerier er ikke bare at bruge mange farver

Udtrykket farverige malerier har jeg gået og filosoferet lidt over. Farver har altid haft en speciel tiltrækning på mig, og Jeg har været igennem mange farverige kreative processer med at strikke, væve, sy og filte.

Men den begrænsning, der var i materialet, i brugen af farverne, fik mig til at søge over mod maleriet. Der kunne jeg bruge alle kunstnerfarver frit, som jeg ville og det føltes som at komme ind på en kæmpe legeplads.
Men så skete der det, at jeg i min iver fik blandet alle mulige farver, og det hele blev grå-brunt. Det krævede altså noget teknik og viden at begå sig på den legeplads. Så fik jeg lært noget om komplementærfarver, som man lige skal undlade at blande med hinanden.

Med den viden i bagagen kunne jeg så boltre mig lidt friere med alle farverne, som i den grad kappedes om opmærksomheden i mine billeder. Da kom en lærer og fortalte mig, at jeg blev nødt til at skabe noget balance i det her farveorgie, hvis det ikke bare skulle fremstå som noget kulørt rod.
Så lærte jeg noget mere om komplementærfarver og hvordan jeg kunne balancere dem, og mine malerier nærmede sig noget, man kunne betegne som koloristisk.

Fra akryl-maleri til rene farvepigmenter i jagten på de farverige malerier

Dog syntes jeg, at de farver, jeg brugte, var lidt skuffende. De så fantastiske ud i våd tilstand, men matheden gjorde sit indtog, når de tørrede. Det medførte at jeg en lang tid brugte stofrester i billederne for at skabe noget power og kontrast i dem.

På et tidspunkt gik jeg så væk fra akrylfarverne for at se, om der kom mere glød i malerierne med oliefarver. Det blev dog først helt godt, da jeg begyndte at eksperimentere med rene farvepigmenter. Da er det efterhånden lykkedes mig at få en dyb glød i farverne, som også er der, når de er tørre, og som ikke falmer i lyset.

Så efterhånden er jeg kommet frem til at kunne skabe nogle virkelig farverige malerier, som holder.

Farvepigmenter der blandes med linolie til farver i høj kvalitet. Her er det grundfarverne der bearbejdes med en glasløber
Farvepigmenter i atelieret. De bruges til at lave kunstnerfarver. Farver  i høj kvalitet

Sådan laver jeg mine farver af rene farve pigmenter

Der er mange, der gerne vil vide mere om, hvordan jeg gør det med at male med rene farve pigmenter, hvorfor jeg gør det, og hvad det betyder for mine malerier.

Det startede med, at jeg malede sammen med en kollega Susanne Kirså i hendes atelier. Vi brugte frygtelig meget maling, som kostede kassen for en lille tube.
Det måtte kunne gøres bedre og billigere. – Og det kunne det.

Vi fandt frem til en fabrik i Tyskland, som har alt, hvad hjertet kan begære indenfor farve pigmenter, og vi startede med at eksperimentere – både med at lave oliefarver og akvarelfarver.

En spareøvelse, der gav meget bedre kvalitet

Fra at det skulle være en økonomisk fordel, viste det sig også hurtigt, at det var en langt bedre løsning.

Når jeg maler med mine egne farver, beholder de gløden og styrken – ikke alene når de er tørre, men de er også langt mere holdbare på lang sigt.

Jeg fandt også ud af, at når jeg selv laver mine akvarelfarver, kommer pigmenternes forskellige struktur til udtryk i maleprocessen, og jeg kan lave nogle virkelig farvemættede akvareller.

Derfor er de rene farve pigmenter kommet ind i mit atelier for at blive.

Her er en lille billedserie om, hvordan processen er, når jeg fremstiller mine farver – eller river dem, som det egentlig hedder på fagsprog.

Se mere om olie-malerier her

Det er den slags lækre farver, jeg maler alle mine malerier med. Det er på den måde, jeg får de intense farver, der holder år efter år.

Kvalitetsforskelle på kunstnerfarver

Efterhånden har jeg fundet ud af meget mere om kvalitetsforskelle på kunstnerfarver.

Hvis du køber færdige tubefarver, så kan du få dem i flere kvaliteter bl.a studiekvalitet og kunstnerkvalitet. Det, der er forskellen, er mængden af farvepigmentet og kvaliteten af det. Jo billigere en farve er des mindre pigment.

Mine farver må siges at ligge i den absolut bedste klasse, da de simpelthen udelukkende består af pigment og det, der binder dem sammen. Og de farve-pigmenter, jeg vælger, er nøje udvalgt, så de er rene, holdbare og farvestærke.

Der er der meget forskel på kvaliteten af selve pigmentet. Nogle af farverne sort, hvid og jordfarver er billige i sig selv, men når det drejer sig om primærfarverne – rød, blå og gul, er der en utrolig forskel, hvilket du kan se, hvis du tager en rundtur hos Kremer fabrikken, hvor jeg køber de fleste pigmenter. F.eks kan du få den røde farve som pulveriserede rubiner, hvis det skal være ekstra kostbart.

Så vidt vil jeg dog ikke gå, men har valgt de meget farvestærke cadmiumfarver inden for rød og gul.

Når du ser mine malerier i virkeligheden, kommer farverne til deres fulde ret.

Se også videoen om hvordan jeg fremstiller mine kunstnerfarver: