fbpx

Malerier med sjæl

originale og stærke

Find dit nye maleri her – også selvom du ikke nødvendigvis har forstand på kunst.
Det er ikke forstanden mine malerier taler til, men hjertet.

Gå på opdagelse her på siden
Find de værker, der taler til dig
Se evt malerierne i dit eget hjem, før du beslutter dig
Jeg kører gratis ud på hele Sjælland med et udvalg til dig

Du er altid velkommen i mit atelier
Jeg har åbent hver dag efter aftale på tlf 20911866
Der er altid masser af malerier til salg

maleri af tre flamencodansere i røde kjoler med et ansigt i baggrunden Se alle malerier til salg her
Hvert maleri, du finder her er unikt

Hvad er et maleri
Rent fysisk og som udtryksform

Hvordan køber man malerier?
Det kan du se mere om her

Hvordan er disse malerier malet?
Se processen her fra lærred til færdigt maleri

Hvordan kan du vide, om et maleri er godt?
Få vejledning her

Originale unikke malerier af høj kvalitet, er noget af det stærkeste, du kan tilføje din boligindretning

Ved du, at jeg gerne bringer malerier hjem til dig, og du kan i ro og mag se dem i dit eget hjem i nogle dage.

Det er en ganske gratis service

Nyeste malerier til salg

Maleri af ørn i lyse farver. Den flyver opad mod friheden

Frihed

60 X 60 cm

Se mere
Maleri af flamencodansere i lyse kjoler og to papegøjer

Las Pajaros 2

100 X 110 cm

Se mere
Maleri af kvinder. to i røde kjoler, en med slør

Den kvindelige race Ny

100 X 75

Se mere
maleri af løve og unge i varme farver

Nærhed 1

20 X 20 cm

Se mere
maleri af løve og unge i varme farver

Nærhed 2

20 X 20 cm

Se mere
maleri af liggende tiger

Sorrow - SOLGT

20 X 20 cm

Se mere
Maleri af tiger og unge

Jeg passer på dig - SOLGT

20 X 20 cm

Se mere
maleri af en tiger i nærbillede

Tæt på en tiger 4

40 X 50 cm

Se mere
maleri af tiger i mange farver

Tæt på en tiger 3

40 X 50 cm

Se mere
Maleri af tiger der kigger lige på dig

Tæt på en tiger 1

40 X 50 cm

Se mere
maleri af tre flamencodansere i røde kjoler med et ansigt i baggrunden

The spirit of flamenco

110 X 75 cm

Se mere
farverigt maleri af en tiger

Tæt på en tiger 2

40 X 50 cm

Se mere

Klik på billederne herunder for at gå til det maleri motiv, du gerne vil se nærmere på.

Danse-malerierne er flamencodansere – hestene er frie heste uden nogen form for seletøj – dyrene er vilde dyr – ofte truede dyrearter – de abstrakte malerier er også naturmalerier – små billeder er str. 40 X 40 og derunder – og endelig kan du bestille dit eget maleri efter dit ønske om motiv.

Købe malerier

Hvis du er kommet ind på denne side, fordi du har et køb i tankerne, vil jeg hjælpe dig så godt, jeg kan. Da jeg selv er en, der skal overveje et køb fra alle vinkler, har jeg gjort det nemt for dig både at overveje, vælge og evt fortryde et maleri-køb.

Kig ind på siden om at købe kunst, hvor du kan se meget mere.

Og undervejs i processen kan du altid ringe til mig på tlf. 20911866 – eller

Hvorfor købe originale malerier til dit hjem?

Fordi et originalt maleri kan noget ganske særligt.

Der findes kun det ene i hele verden – hvert eneste maleri er helt unikt. Lige nøjagtig det billede, du vælger, har noget at sige dig.

Når jeg taler med tidligere kunder, kan jeg høre, at de har et helt specielt forhold til netop deres maleri. Eller i flertal. For ofte følger der flere med det første. Og i alle de år, hvor jeg har haft en byttegaranti inden for et år, er der ingen, der har benyttet sig af den.

Er maleriet valgt og flyttet ind, er det en del af hjemmet.
Original kunst gør noget særligt ved dit hjem,
og det behøver ikke at koste en formue.

Når du har indrettet dit hjem med møbler og farver, er det tiden til at se på the final touch. Et maleri på væggen kan give mere end noget andet, og du vil have glæde af det i mange år.

Se mere her om at hænge malerier på væggen

Få inspiration til malerier på den tomme væg

I denne video viser jeg nogle muligheder – både med kunstmalerier og med plakater og fotoprint.

Når du skal vælge malerier

Så er der mange ting at tage hensyn til, og du kan måske blive lidt usikker, hvis du ikke føler, du har “forstand på kunst”. Men først og fremmest vil jeg anbefale dig at gå efter, hvad du kan lide og hvad der taler til dig, for det er altså ikke nødvendigvis forstanden, kunsten taler til, men i høj grad hjertet.

Men igen, kan det være rart med lidt teknisk vejledning, og det kan du finde i denne artikel, der giver nogle bud på, hvordan du kan bedømme kvaliteten på et maleri.

Hvad har et originalt maleri fremfor en dekoration?

For mig er det at male ikke bare at skabe noget dekorativt. Men det er at formidle noget – såvel på det bevidste som på det ubevidste plan.

På det bevidste plan er det bl.a. styrke, energi, dybde og glæde formidlet via en farveoplevelse og nogle intense motiver.

På det ubevidste plan er der også noget andet i malerierne. Der er noget, der taler til beskueren – ting som jeg ikke engang har vidst noget om. Derfor er det maleri, du vælger, specielt for dig.
Det taler til dig på en måde, som en ren dekoration ikke gør.

Der sker nogle gange så meget i maleriet, at jeg på et tidspunkt lidt modstræbende måtte kalde mine malerier for spirituelle

malerier til salg af heste - maleri i blå farver
Et af mine mange malerier af heste malet i olie

Hvorfor er farverne i mine billeder lidt anderledes?

Kunder, der ser mine farverige malerier, udtrykker som regel, at farverne er helt specielle.

Og det er ikke tilfældigt. For netop farverne gør jeg meget ud af, idet jeg laver dem selv. Jeg bruger ikke færdigkøbte farver fra tube, men fremstiller dem – ligesom de gamle mestre – af 100% rene farve-pigmenter og linolie.

Lyder det interessant, så følg linket ovenover, hvor jeg beskriver hele processen.

At jeg bruger farverne på den måde gør dem helt specielle med en særlig glød og dybde. Desuden bliver de fantastisk holdbare og lysægte. Alle mine billeder er således meget farverige malerier, hvad enten de er malet i olie på lærred eller i akvarel på papir.

Disse oliefarver er helt rene, og bliver først blandet, når jeg kommer dem på lærredet. Således indeholder de enkelte malerier mange farver i koloristiske nuancer, og de er nemme at passe ind i hjemmets andre farver.

Oliemalerier – hvad kan de i forhold til akrylmalerier?

Når jeg maler i olie får malerierne en langt større dybde i farverne, end når jeg maler i akryl. Med brugen af både rene farvepigmenter og olie, får mine farverige Malerier en helt særlig glød. Den kommer kun rigtig til sin ret, når malerierne ses i virkeligheden.

Akrylfarver bruger jeg kun som de første par lag inden oliemalingen for at få en hurtig og varieret bund at arbejde videre på. Og så er det godt for lærredet at der er grundet med akryl, inden oliefarverne kommer på.

Se mere om oliemalerier

rene farvepigmenter til at male malerier
Pigmentet hældes ud på glaspladen
Kunstnerfarver af rene farvepigmenter til dit maleri
I en lille hulning hælder jeg linolie
Kunstnerfarver af rene farvepigmenter til maleri
Olie og pigmenter blander jeg med en spatel
Oliefarver med rene farvepigmenter og linolie til kvalitets malerier
Med en glasløber får jeg farven helt jævn

Hvad får du, når du vælger et af mine malerier til salg?

Hvert maleri er unikt

Selvom jeg gennemarbejder de enkelte temaer igen og igen – dansere, dyr mm, så er der ikke to malerier, der er ens.

I de malerier,jeg har til salg, får du noget, du ikke nogen sinde finder magen til inde hos naboen.

Til alle malerier til salg laver jeg et certifikat, hvor jeg fortæller personligt til dig om det maleri, du har købt.


Håndmalede unikke malerier

Der er kommet en trend med at have rigtige malerier i hjemmet i stedet for kunsttryk. Samtidig er der kommet en hel maleri-industri. Det går ud på, at nogle kunstnere får fast arbejde, hvor de maler nogle bestemte motiver på samlebånd.

Malerierne er håndmalede af en kunstner. Men de bliver ikke signeret med kunstnerens sædvanlige signatur, da disse billeder ikke indgår i det, som de pågældende kunstnere vil stå ved. Det skrev jeg en artikel om førte gang jeg stødte på fænomenet. Kunst på samlebånd.

Selvom jeg laver malerier på bestilling, kopierer jeg aldrig. Heller ikke mine egne værker. Jeg gjorde det én gang, og jeg ved, at den første intense energi, ikke overlever i kopieringen.

Derfor får du meget mere for pengene, når du køber et helt unikt maleri.


Stilarter og motiver

Der er rigtig meget smag og behag i valget af malerier. Er du til abstrakt kunst, naturalistisk eller en blanding? Kan du lide malerier af dyr, mennesker eller landskaber? Skal der være knald på farverne i farverige malerier, eller foretrækker du dæmpede neutrale farver? Alt er muligt i et maleri. Og der findes så mange malerier, at du helt bestemt kan finde lige det, som du bedst kan lide.

Dette er, hvad jeg kan byde på i mine malerier til salg

  • Stilarter – En blanding af abstrakt og figurativt, hvor farverne spiller en central rolle.
  • Farvevalg – Der er mange farver i mine billeder. Den røde er markant i flere af dansemalerierne. Ellers er jeg meget i blå, grønne og gyldne farver, og de kan alle betegnes som farverige malerier.
  • Motiver – Det er meget malerier af kvinder som flamencodansere, vilde dyr, heste og natur, jeg arbejder med. Det er der, jeg finder de udtryk, der inspirerer mig.
  • Du kan selv være med til at bestemme – Hvis du har et ønske om et specielt maleri, så lad os tale om det. Jeg maler mange malerier på bestilling.

Holdbare oliemalerier til salg

Uanset hvor smukt og godt et maleri er, så er det ikke meget værd, hvis materialerne ikke holder. Derfor går jeg meget op i, at der også er godt håndværk bag malerierne.

Lærreder, der er større en 40 X 40 cm spænder jeg selv op på ekstra kraftige blindrammer, så de ikke bliver skæve.

Farverne fremstiller jeg selv af 100% rene farvepigmenter og koldpresset linolie. Dvs der ikke er nogle fyldstoffer til af dæmpe farvernes glød. Det gør også, at de er fantastisk holdbare og lysægte.

Derfor giver jeg også livsvarig garanti på disse malerier.


Bestil et personligt billede

Hvis du ønsker noget endnu mere personligt, end et af de malerier, jeg har til salg, kan du bestille dit eget maleri. Det er ikke meget dyrere, end mine andre billeder.

Har du en ide til et billede, som du ikke selv er i stand til at male, så prøv at lade mig male det. Det kan være et bestemt motiv, en elsket person, et kært kæledyr, din hest eller hvad som helst.

Fælles for alle bestillingsmalerier er, at de ikke er færdige før kunden er tilfreds.


Skal et maleri indrammes?

Det er et spørgsmål, jeg som regel hører fra kunder. Det er ikke lige til at besvare, for der er mange ting, der spiller ind. Mit bud kan du se i denne artikel – og desuden kontakte en ekspert på området. Indramning eller ej


Livsvarig garanti på malerier til salg

over str. 40 X 40 cm

De små malerier har livsvarig garanti på malingen, men ikke på lærred og ramme, da jeg ikke selv har spændt dem op.

På de større malerier har jeg spændt lærrederne op på ekstra kraftige blindrammer, så de holder faconen. Gør de mod forventning ikke det, bliver det udbedret uden beregning.


Hvordan ved jeg, om maleriet er godt

hvis jeg ikke har forstand på kunst?

Som regel ved du godt, om du kan lide maleriet eller ej, for du har mere forstand, end du måske tror. Alligevel er der nogle ting, som er gode at vide, hvis du skal ud i et køb.

Malerikøb – er det aktuelt for dig lige nu?

Du trænger til noget fornyelse – noget unikt og farverigt i dit hjem. Derfor er du måske begyndt at kigge efter malerier, men er i tvivl om hvordan, du skal gribe det an. For det her med kunst er måske ikke noget, du er helt tryg ved. Er der nogle regler, man skal følge eller hvordan? Det er jo mange penge, og du vil ikke risikere at foretage et fejlkøb. Og hvad nu hvis du ikke synes, du har forstand på kunst?

Hvad kan det være, der gør et maleriet godt?

Når du ser et maleri, der gør indtryk på dig, og det taler til dig, så er det i dine øjne godt.

Alligevel kan du måske komme i tvivl, hvis du ikke føler, du har forstand på kunst.

Nu plejer jeg at sige, at det heller ikke er forstanden, jeg taler til i mine malerier, men til hjertet. Alligevel vil jeg godt komme med nogle tip til, hvordan du kan se, om du ser på et værk af en vis kvalitet.

Det giver nogen tryghed, hvis du tænker på et malerikøb.

fire dansende kvinder
Malerikøb

Du har faktisk forstand på kunst

Når du betragter et maleri, er der uendelig mange ting, du observerer uden helt at vide, hvad det er. Lad os tage et eksempel på begrebet perspektiv. Det vil helt kort sige, at et todimensionalt billede kommer til at virke tredimensionalt ved hjælp af nogle virkemidler. Altså at billedet går fra at være fladt til at have dybde.

Herunder ser du tre eksempler på perspektiv i fotos taget af Flemming Weisdorff. Du er ikke i tvivl om, at det ser rigtigt ud mht dybde, afstand mm. Men hvis der var en perspektiv-fejl, ville dit øje helt sikkert opfatte det – også selvom du ikke aner noget om perspektiv sådan teoretisk set.

Men du er faktisk ekspert i perspektiv, da du ser det hvert øjeblik, dine øjne er åbne. Og sådan er det til en vis grad med alt det, jeg skriver om teknik herunder.

At se på perspektiv i maler
perspektiv i maleriet
Perspektiv

Se på, hvordan farverne er lagt på

Hvis du sammenligner disse to nedenstående udsnit, så ser du i det første udsnit en gennemarbejdet maleteknik, hvor du gennem det øverste lag oliefarver kan skimte de underliggende lag. De lag er med til at give maleriet dybde og struktur. Der er en vis sikkerhed over penselstrøgene, og de virker gennemarbejdede.

I det andet udsnit ser du et enkelt lag fortyndede akrylfarver, som er sjasket mere eller mindre tilfældigt på. Det kan ved første øjekast se ganske interessant ud, men der er ikke andet end tilfældighed i det.

Og lige for en ordens skyld, så hænger jeg ikke nogen ud, da det er mig selv, der har malet begge dele. Nr to udsnit er bare et billede af det allerførste lag, som jeg lige dækker lærredet med, inden jeg arbejder videre i mange flere lag.

Oliemaleri i flere lag
Udsnit af ufærdigt maleri

Se på udformningen af motivet

En anden ting du kan undersøge, er de motiver, der er i billedet. Hvis det er mennesker – er de så troværdige i proportioner og balance? Eller ser de lidt ubehjælpsomme ud?

Picasso

Og her bliver det så lidt svært. For hvis du ser på et maleri af Picasso, hvor øjnene sidder forskudt i panden og næsen er grøn, så holder den præmis ikke helt.

Men forskellen ligger i at Picasso kunne tegne hvad som helst fuldstændig korrekt i overensstemmelse med virkeligheden. Men han valgte bevidst ofte i sit kunstneriske udtryk at gå ud over de grænser.

Jeg ville gerne vise et par billedeksempler her, men pga copyright må du nøjes med at klikke på linket her: Picasso

Sjusket – gennemarbejdet eller ubehjælpsomt?

Havde han malet sine modeller sådan, FORDI han ikke var i stand til at gøre det bedre, så havde det været en anden snak.

Da jeg nu ikke bare må bruge et af Picassos billeder til at illustrere, så bliver det et af mine egne i stedet – i al ydmyghed over for mit store forbillede.

Men ser du på dette maleri, så ser det umiddelbart meget let og lidt sjusket ud. Men tro mig, der er tænkt over proportioner og linjer.

Hvis du ser på føddernes placering, så er den altafgørende for, om kvinderne er i balance – også i forhold til den næste bevægelse, de vil foretage ud fra den måde, de står på nu.

At fødderne så bare er nogle klatter – dog i den helt rigtige størrelse – det er underordnet.

På den forreste kvinde er der en streg bag hendes ryg, som måske – måske ikke er hendes venstre arm. Hvis den streg ikke er placeret rigtigt, kan hun se helt forkert ud, fordi den er placeret, så øjet evt opfatter den som hendes arm.

Og sådan er der vanvittig mange detaljer, der skal være på plads i den “ubehjælpelige” og “sjuskede” tegning.

Maleri af to dansere dansere i røde kjoler på en farverig baggrund

Kunsten at klovne

Når du ser på malerier af vor tids kunstnere, så er der virkelig mange forskellige udtryk, og det er ikke altid populært, at de skal være teknisk gode. Men det er lidt i malekunsten som med klovnen, der skal se ud som om, han slet ikke kan gå på line, men snubler og falder hele tiden.

Den klovn skal være en vanvittig dygtig linedanser for ikke virkelig at falde ned. Det er langt sværere at klovne rundt på en line, end at gå pænt og korrekt.

Den kunstner, som til fulde behersker teknikken, og bevidst overskrider grænserne, vil bedre kunne skabe et stærkt udtryk i sine billeder, end den, som bare er styret af tilfældigheder og ikke kan andet.

Nu er det ikke altid lige til at vurdere kunstnerens tekniske evner. Nogle formår at have så stærkt et udtryk, at en manglende teknisk formåen ikke har den store betydning.

Hvad er det, der skaber spænding i maleriet?

Selvom du ikke lige kan svare på ovenstående spørgsmål, så vil du alligevel i mange tilfælde kunne se, hvis det mangler – nemlig ved at maleriet simpelthen virker kedeligt.

Det ultimativt spændingsløse maleri må være en fuldstændig ensartet farveflade. Der er dog flere malere, som har leveret sådanne malerier – og endda meget dyre malerier.

Så er det måske, du tænker, at hvis det er kunst, så har du bestemt ikke forstand på kunst.
Da må jeg indrømme, at jeg også er stået af. Men jeg respekterer, at en kunstner har en mening med at udtrykke netop denne ensartede flade i den farve, han nu har valgt.

Ellers er der mange midler, man kan bruge til at skabe spænding og få maleriet til at leve.

Kontraster i maleriet

Et middel er brugen af kontraster.

Kontrast vil sige en form for modsætning: Lys – mørke, stort – småt, roligt – uroligt mm

Der er også nogle farver, som er modsætninger – komplementær-farver. Det er ikke noget du nødvendigvis kender til, men igen vil du helt sikkert opleve virkningen.

Det er grøn – rød, blå – orange, gul – violet.

De farver står meget stærkt mod hinanden og fremhæver også hinanden.

Hvis du ser på maleriet her, vil du se den grønne farve i baggrunden, som får de røde kjoler til at virke ekstra stærke i farven. Der er også den blå, som fremhæver den orange, jeg bruger som lys på kjolerne.

flamencomaleri af to kvinder der danser sevillanas. Få forstand på kunst til at vurdere kunstnerens brug af bl.a kontraster

Derudover er der også modsætningen mellem de helt lyse områder og de helt mørke. Prøv at forestille dig maleriet, hvis der ikke havde været den store forskel på lys og mørke.

Spændingen i motivet har jeg skabt ved relationen mellem de to kvinder. Den fortæller en historie, som ikke er helt entydig. De kommunikerer – men om hvad?

De er placeret forskudt i forhold til hinanden og forskudt i forhold til midterlinien. Det giver også en spænding i forhold til, hvis de var placeret helt symmetrisk i billedet.

Og så er der lige i dette maleri en perspektiv-detalje. Når du kigger på de to kvinder, hvem er så størst? Den bagerste? Prøv så at måle efter. De er så godt som lige store. Men fordi dit øje indretter sig efter perspektivet, så skulle den bagerste kvinde konkret være mindre, fordi hun ser ud til at være længere tilbage end den første.

Igen er det ikke noget, du behøver at vide med din forstand, for dit øje ved det.

Hvis du er blevet nysgerrig efter noget mere teori, så kig på dette malekursus

Den nødvendige spænding i maleriet

Sådan er der utrolig mange virkemidler, kunstneren bruger bevidst eller ubevidst for at rykke billedet en smule ud af balance – lige nok til at skabe spændingen uden at det tipper helt over.

Igen som den klovnende linedanser, jeg nævnte tidligere, som tipper balancen så meget, at publikum tror, han falder. Og her er det, han skal være ekstra dygtig, så han føler sig fuldstændig sikker, selvom alle andre tror, han falder.


Holder maleriet i det lange løb?

Stadig er det svært at vurdere, hvor god en kunstner eller et maleri er. Men en god tommelfingerregel er, om det holder i det lange løb. Det værk, som var kærlighed ved første blik, er det også noget, du gider se på om et år eller ti? Hvis det er sådan, og hvis du tilmed bliver mere og mere glad for det med tiden, så kan du roligt gå ud fra, at det har været et godt valg, og du har gjort et godt malerikøb.

Derfor har jeg det sådan, at hvis du bliver træt af et malerikøb, du har foretaget hos mig, så kan du bytte det inden for et år. Og jeg kan sikkert også overtales, selvom der er gået lidt over et år. Når du investerer i et original kunst, skal det gerne være et køb med livslang kærlighed.


At male farverige malerier

Duende – den ubestemmelige energi, der får det til at blive kunst

Når du er kommet så langt på min side om malerier, vil jeg fortælle dig lidt om, hvordan det er at være kunstmaler. Det er dels et håndværk, hvor det er nødvendigt at beherske nogle teknikker og at have en teknisk og teoretisk viden. Det er lige som en snedker, der behersker sit fag, så han kan lavet de smukkeste møbler.

Men så er der også noget andet. Noget som man inden for flamenco kalder “duende”. Det betyder sådan noget som en nisse – en eller anden ubestemmelig energi, som skal være der, for at det kan svinge sig op i de kunstneriske højder.

Kender du det med, at du oplever et eller andet, som er fuldstændig perfekt udført, men det når ikke ind og rammer dit hjerte? Det er fordi, det mangler duenden – den ekstra energi, der går ind og leger med perfektionen og tilfører værket det ekstra, der gør at det kan benævnes som kunst. Og det “noget” er ikke til at forklare med ord, men det fylder en meget stor del af det at være kunstmaler og ikke bare maler.

At få maleriet til at leve

Da jeg var ganske ung, holdt jeg meget af at tegne efter kunstbøger. Jeg tegnede en hest efter en tegning af Leonado da Vinci, og var ganske godt tilfreds med den, så jeg kunne da godt sammenligne mig lidt med kunstneren. Så kom min mor og sagde, at selv om den var flot, kunne den ikke måle sig med originalen. Forskellen var, at Leonardos hest levede, og det gjorde min slet ikke i samme grad.

Nu kan man synes, at det var en noget barsk mor, der var sådan en hård kritiker. Men faktisk har den kritik fulgt mig på en måde, at jeg fra starten af min kunstnerkarriere har stræbt efter at få mine malerier til at leve.

Hvad koncentrerer jeg mig om inden motivet kommer på?

Jeg starter som lidt af en håndværker med at banke blindrammer sammen og spænde lærredet op.

Derefter lægger jeg de første lag farver med nogle fortyndede akrylfarver. Det er en meget intuitiv proces, hvor jeg ikke tænker ret meget, men holder min tekniske viden i baggrunden og lader farverne arbejde lidt på egen hånd.

Det er en skøn og helt præstations-fri proces, hvor det næsten er ren leg.

Inden jeg går i gang med de efterfølgende olie-lag, bliver jeg håndværker igen, hvis jeg skal fylde op i beholdningen af oliefarver. Dem laver jeg nemlig selv af rene farvepigmenter og linolie.

De efterfølgende olielag, der skal danne maleriets baggrund

Næste skridt er nogle fortyndede olielag, der sammen med de tidligere akryl-lag kommer til at danne baggrunden. Stadig en leg med farver, men lidt mere bevidst, og hvor min tekniske viden kommer lidt mere frem i rækkerne. Dog ikke mere, end at maleriet har rigeligt at skulle have sagt i processen, og mange tilfældigheder bliver taget imod med kyshånd.

I denne fase af maleriet er det farverne, der er det centrale. De former og relationer, der opstår mellem deres forskellige egenskaber. Er de kolde og trækker sig i baggrunden, eller er de varme og kommer helt frem i forgrunden? Danner de kontraster eller glider de over i hinanden som bløde nuancer? Opstår der nogle former eller landskaber? Det er nogle af de ting, jeg arbejder med inden jeg overhovedet tænker på maleriets motiv.
Et solidt kendskab til farvernes indbyrdes virkninger gør, at det kan blive til koloristiske og farverige malerier frem for bare kulørte billeder.

Når disse lag er færdige, har jeg en baggrund, som egentlig kunne være et færdigt abstrakt maleri. Men jeg kan godt lide at få nogle motiver ind over – motiver, der fortæller en historie, giver en stemning og har et stærkt udtryk.

Hvad sker der, når jeg begynder at arbejde med motivet i et maleri?

Når jeg så er tilfreds med baggrunden, sætter jeg mig og ser på, hvad der skal være af motiv. Det afhænger meget af baggrunden, og ofte bliver det noget helt andet, end jeg måske havde bestemt mig fra starten. Efterhånden er jeg holdt op med at tænke noget og lægge planer for et maleri, for det har sit eget liv, og er en vigtig stemme i processen.

Det lyder måske lidt mærkeligt, at jeg omtaler mine malerier som levende væsner, men det er nok her , duenden spiller ind.

Der er mange, som spørger mig, om jeg bruger projektor, når jeg tegner motiverne op.

Det gør jeg aldrig, for jeg synes, motivet mister sit liv, når det bliver spærret inde i et allerede færdigt billede. Når jeg bruger mine øjne og tegner på fri hånd, så kan det samme motiv få helt forskellige udtryk, fordi der ligger en frihed i frihåndstegningen – en frihed, som jeg ikke ville kunne opnå via en projektor. Rent bortset fra, at det er en vidunderlig træning at skulle bruge øjnene til at aflæse former, proportioner, afstande og linjer.

Det nød jeg godt af på et portrætkursus, jeg deltog i for nogen tid siden. Der lærte vi at tegne gitter op, så vi kunne kopiere et billede op i stor format. Det blev jeg hurtigt træt af, da jeg bare brugte øjnene og tegnede op i den ønskede størrelse. Og igen oplevede jeg, at der kom meget mere liv i mit portræt, end hvis jeg skulle spærre det inde i et gitter. Jeg fik overskud til at fokusere på det udtryk, som jeg ville vise hos modellen.

Når jeg skitser motivet løst op, begynder det også at få liv. Hvis det er et dyr, kigger det på mig allerede ved de første ansatser til øjnene. Det kræver af mig, at jeg får det frem på lærredet, og efterhånden som øjnene bliver tydeligere, følger det mig med blikket. Det er en så magisk proces, at det virkelig bliver vidunderligt at male malerier.

Hvis det er dansere, hvor jeg som regel ikke har ansigter på, men kun kropssproget i bevægelsen, sker der noget andet.

Da jeg var 10 år, var jeg med mine forældre i Firenze. Vi var inde og se Michelangelos David, og han var fantastisk. Men det der gjorde et endnu større indtryk på den 10-årige Helle, var de ufuldendte statuer, der stod linet op gennem salen, så de dannede en allé op mod Davidstatuen.

Det var som om, der var levende mennesker inden i de store marmorblokke, og at disse mennesker kæmpede for at komme ud i det fri. Det må have været sådan en befrielsesproces, Michelangelo oplevede, når han huggede stenen væk fra dem.

Og det er netop sådan, jeg oplever det, når jeg maler dansere. De begynder at bevæge sig ved de første skitsestreger, og maleprocessen bliver at få dem ud på lærredet, hvor de kan danse og leve.

Originale malerier

I disse malerier er der en energi, som jeg ikke kan gøre rede for i ord. Jeg ved bare, når den er der, og den opstår kun i originale malerier. Hvis jeg begynder at kopiere for at udnytte et populært motiv, så bliver magien væk, men jeg kan nyfortolke i det uendelige og bevare energien i malerierne.

Fra lærred til færdigt maleri

Nyd filmen her, hvor jeg deler min arbejdsproces med dig.

Malerier og personlig smag – Hvad går du efter?

Når talen falder på malerier, er mængden af tillægsord næsten uendelig, og kun få af dem kan med god vilje kaldes objektive

Gode – dårlige – farverige – sort/hvide – abstrakte – figurative – kunstneriske – enkle – komplekse – dyre – billige – spirituelle – impressionistiske – ekspressionistiske – kubistiske – flotte – grimme – intuitive – gennemarbejdede – ubehjælpelige – dekorative – intense – energifyldte – kedelige – uforståelige – stærke – ligegyldige – moderne – store – små – finurlige – udtryksfulde osv …………

Hvilke ord tiltrækker dig?
Hvad går du efter, når du søger efter maleri?

Sikkert ikke kedelige, ubehjælpelige, grimme eller ligegyldige. men det sjove ved det er, at de malerier, som beskrives med disse ord af nogle, kan af andre beriges med helt anderledes tillægsord.

Der er helt sikkert nogle objektive kvalitetsbedømmelser af malerier, men en stor del af det er absolut subjektivt.

De ord, jeg gerne vil tilknytte mine malerier er:

Gode – farverige – koloristiske – abstrakt/figurativ – kunstneriske – spirituelle – ekspressionistiske – flotte – intuitive – gennemarbejdede – intense – energifyldte – stærke – udtryksfulde.

Det er det, jeg stræber efter i mit billedlige udtryk, men det er slet ikke sikkert, at du opfatter dem sådan.

Hvad jeg stiler efter, når jeg skaber mine malerier

Det, som jeg i male- proces stiler efter, er at leve op til de tillægsord, som jeg viste ovenfor:

Gode – farverige – koloristiske – abstrakt/figurativ – kunstneriske – spirituelle – ekspressionistiske – flotte – intuitive – gennemarbejdede – intense – energifyldte – stærke – udtryksfulde.

Ud fra min egen bedømmelse lykkes det i de fleste tilfælde – simpelthen fordi jeg ikke giver op, før det er lykkedes. Men det betyder ikke nødvendigvis, at du er enig med mig.

Det gør ikke så meget, hvis du ikke er, for min mest betydningsfulde dommer er mit eget hjerte. Jeg ville ikke kunne male for at leve op til andres bedømmelse. Når jeg honorerer mine egne forventninger og krav, har jeg opnået det, som jeg vil, når jeg maler med sjæl og hjerte.

Hvad er et maleri?

Hvad er et unikt originalt maleri?

Det er et maleri, der kun findes det ene eksemplar af, og det er malet og signeret af en kunstner, der står ved sit værk. Denne kunstner kan godt have fortolket det samme tema og motiv i flere forskellige malerier, men de er aldrig kopier af hinanden.

Hvordan adskiller et originalt maleri sig fra en kopi?

Det oprindelige originale maleri har en ægthed og friskhed, der udspringer direkte fra inspirationen til at male det. Den ægthed vil til enhver tid blegne for hver kopiering.
Jeg sammenligner i en artikel kopimaleriet med en udstoppet tiger.

Hvad er bedst – oliemalerier eller akrylmalerier?

Det, vil jeg først og fremmest sige, er en smagssag. Du vil sikkert kunne finde lige mange kunstnere, der taler for begge dele. Jeg startede også med at male med akryl, men har fundet så mange fordele ved olien, at det er den, jeg anbefaler. Også fordi køberen af maleriet får et meget holdbart og lysægte værk.
Naturligvis er der forskel på kvaliteten af oliefarver. Jo mere pigment, den indeholder, des bedre kvalitet. Det jeg bruger er 100% farvepigment og linolie. Så kan det ikke blive bedre.
Se mere i min artikel om oliemalerier min vej fra akryl- til oliefarver.

Skal man have forstand på kunst for at købe et maleri fra en kunstner?

Det er ikke nødvendigt. Jeg mener ikke nødvendigvis, det er forstanden, kunsten taler til. Den taler i høj grad til hjertet. Oplever du et maleri, der går i hjertet på dig, så behøver du ikke at vide noget om komposition, komplementærfarver, kunsthistorie eller andet, for at du kan have glæde af det. Så er det nok, at kunstneren kunne sit kram.

Hvad er et maleri? – rent fysisk

Et maleri er helt basalt farvepigmenter bundet med et bindemiddel og fordelt på en malegrund – lærred, papir, masonit, træ, metal eller andet. Det er så den rent fysiske betegnelse.

Hvad er malerier som udtryksform?

En anden definition kan være: Et visuelt stationært medie, hvormed en person kan udtrykke noget – en følelse, begivenhed, en erindring, en person, en historie, noget smukt, noget grimt eller simpelthen bare nogle former og farver eller noget helt andet.
Og så bliver det straks meget mere komplekst. For så er der lige så mange definitioner, som der er kunstnere og mennesker, der kigger på malerier. Der er utrolig mange måder at udtrykke sig på i et maleri.
Læs videre og få uddybet svaret

Skal det være figurativt eller ej, og skal det hælde mod en af de mange -ismer?

impressionisme,
ekspressionisme,
kubisme,
naturalisme,
realisme,
surrealisme,
modernisme …..osv,eller skal det bare være kunstnerens helt eget udtryk?

Lidt historie

Hvis vi ser historisk på malerkunsten, så har der været nogle retninger, der har været gældende i bestemte perioder. Der har været retninger, som har afløst hinanden, fordi nogle kunstnere brød ud af tidens norm for at gå nye veje.

Det har typisk været i meget store træk en udvikling fra den religiøse kunst, som ofte var meget todimensional frem til den verdslige og meget naturalistiske kunst. Videre derfra frem gennem motivets gradvise opløsning og frem til det helt nonfigurative, hvor der intet motiv er længere.

Maleriet i dag

Der nåede vi frem i sidste halvdel af 1900-tallet og det har efterladt kunstnerne i den totale frihed. Vi kan selvfølgelig finde forskellige retninger, men der er ikke en bestemt linje, vi skal følge. Hvis du ser på alle de malerier, der bliver malet i dag, så er det et virvar af alle stilarter, hvor den enkelte finder sin egen stil.

Abstrakt og figurativt

Hvad er abstrakte malerier?

At male abstrakt vil stort set sige, at male uden noget motiv. Abstrakt betyder oprindelig, at man abstraherer fra et motiv ligesom Picasso, når han opløste modellens former og malede de her malerier, hvor øjet sidder i panden og næsen ude i siden af hovedet.

Hos Per Kirkeby er motivet gået endnu mere i opløsning, men det er der. Han var også geolog, og har hentet mange motiver fra strukturerne i jorden, og har arbejdet med dem som former og farver.

For flere år siden fik jeg undervisning af kunstneren Niels Frank. Han sagde, at for ham var motivet fuldstændig underordnet. Det var nærmest kun med til at distrahere farverne, som han mente rigeligt kunne udtrykke sig selv. Han er i stand til alene med farverne at skabe en dynamik og en rigdom i former på lærredet, så han virkelig ikke behøver motivet. Og alligevel sniger naturen sig ind, og man kan finde adskillige landskabsformer i hans abstrakte malerier.

Han var virkelig guld værd, når det drejede sig om undervisning i at bruge farver.

Abstrakte malerier findes i alle mulige udformninger, men et er sikkert: Det er lige så krævende at male et godt abstrakt maleri, som det er at male fuldstændig naturalistisk. Der er så mange ting, der skal være på plads, for at det ikke bare virker som noget tilfældigt smøreri.

Hvad er figurativt maleri

Her finder vi også mange variationer. En af mine favoritter er Daniel Goldenberg som maler de mest naturalistiske malerier. De ligner næste fotografier, men så er der alligevel en stemning i dem, som ville være meget svær at skabe gennem et fotografi.

En anden er Otto Frello. Han er lige så nøjagtig og omhyggelig med detaljerne i sine billeder, som Daniel Goldenberg, men er i en helt anden retning – nærmest eventyr- eller drømmeagtig.

Det fantastiske ved at male er, at man kan bygge sit helt eget univers op. Man kan ophæve alle naturlove og skal kun forholde sig til maleriets opbygning. Man kan skabe sin helt egen verden, hvis man har teknikken til det og ikke bare må lade tilfældet råde.

Et eksempel på en anden speciel verden er Salvador Dali, som var surrealist. Også han var meget detaljeret i sine figurer, men de havde deres helt egen historie og logik.

Blandingen af abstrakt og figurativt maleri

Rigtig mange kunstnere er jeg blevet inspireret af, og der er simpelthen en guldgrube af oplevelser, når man dykker ned og ser nærmere på dem.

At lade sig inspirere af sine forbilleder og samtidig holde fast i sig selv, er en årelang proces i udviklingen som maler. Jeg tror aldrig den slutter, men indtil videre har jeg fundet min stil, som er en blanding af det abstrakte og figurative.

Jeg starter med at lade farverne komme til live på lærredet, og når de er på plads, kommer figurerne ovenpå, så gennemsigtige, at de underliggende farver bliver en del af motivet. Det er en teknik, jeg har udviklet gennem flere år. Og jeg synes, det er fantastisk, at der i dag er frihed til at male lige på den måde man synes, og at der er frihed til at udvikle sig ubegrænset.

Jeg ville rigtig gerne vise malerier af mine forbilleder, men det er ikke muligt pga copyright. Men klik på de links, jeg har lavet på navnene, og du kan se deres malerier.

jeg har masser af malerier til salg, og du er altid velkommen til at kigge forbi og se, om der er noget, du kan lide.

Også uden at du har planer om, at gå hjem med et nyt maleri.

Flere artikler om malerier

olie maleri af dansende flamencofødder. To flamencodansere ved siden af

Farverige og flotte billeder

Indholdsfortegnelse1 Flot – et stærkt ord1.1 Kan flotte billeder være udtryksfulde, eller drukner udtrykket i æstetikken?1.2 Billeder tegnet med musen … Læs mere

Kunstner arbejder i atelieret

Hvordan bliver man kunstner

Indholdsfortegnelse1 Kulturel opdragelse – er det et trin på vejen til at blive kunstner?1.1 Michelangelo2 At være kunstner3 Kunsten4 Hvordan … Læs mere

abstrakt maleri af kvinde, der vender ansigtet mod lyset og rækker armene opad

Abstrakt og figurativt på samme tid

Indholdsfortegnelse1 Hvad skal jeg vælge – figurative eller abstrakte malerier?2 Malerier kan både være abstrakte og figurative 3 Alle kan … Læs mere

oliefarver af rene farvepigmenter til oliemalerier

Oliemalerier

Indholdsfortegnelse1 Er det en fordel at maleriet er malet med olie?2 Vejen fra akrylmalerier til oliemalerier3 Oliemaleri4 Farvepigmenter og linolie5 … Læs mere

Originale malerier spirituelt maleri af healende hest og danser

Håndmalede malerier – Originale malerier eller kopimalerier?

Indholdsfortegnelse1 Håndmalede malerier – er det en kvalitet i sig selv?2 Originalt maleri kontra samlebåndskopiering3 Hvad har du på dine … Læs mere

malerier til salg - farverige malerier Maleri af flamencodansere
Et af mine mange malerier af dansere malet i olie