Bronze-støbning

Fra kunstmaler til bronzestøber

Mange år før jeg kastede mig ud i bronze-støbning, havde jeg besluttet mig til kun at være maler. For en gangs skyld ville jeg lade være med at sprede energien ud over flere aktiviteter. Så da min veninde Susanne Kirsaa lokkede med, at jeg skulle prøve med nogle skulpturer, holdt jeg stand – i et stykke tid.

Men jeg ville jo ikke være mig, hvis jeg ikke liiiige skulle prøve at modellere, og liiige skulle prøve at efterbehandle de nystøbte bronzer. Men jeg skulle i hvert fald ikke støbe selv. Nå ja – prøv at gætte, hvad der så skete.

Selvfølgelig skulle jeg da også liiige prøve hele processen i bronze-støbningen.

Det du kan læse herunder, er første gang, jeg selv kastede mig ud i alle støbeprocesserne. Siden da har jeg været på kursus i Jens Galschiøts galleri og har lært en del mere

Bronze-støbning – fra voksmodel til færdig cire perdue – støbt bronze-skulptur

Den sjoveste, mest kreative og nemmeste del af hele bronze-støbningen er at modellere voksmodellerne. Enten har jeg en gryde støbevoks, som jeg smelter. Derefter skal det køle ned, og når det har den rette konsistens, så kan jeg modellere i det.

Der er også muligheden med en slags ostevoks, som kan modelleres uden at skulle smeltes først.

Når jeg har modelleret mine figurer, så skal de gøres klar til bronze-støbning.

Her ser du voksmodeller i ostevoks, og de er sat klar med indløbs- og udluftningskanaler.

Disse modeller har jeg fået støbt hos Erik Vitcetz, da de er lidt mere komplicerede, og jeg ikke ville risikere, at bronze-støbningen slog fejl.

Lille_svane_letter_bronzeskulptur massive bronzer
Her er en af dem færdig
Voksfigurer_til_støbning_sæler_og _små_dyr
Voksfigurer klar til at blive støbt i bronze

Støbe-formen

De mindre og enklere skulpturer støber jeg selv. Det foregår ved at jeg dækker voksfiguren, der er monteret med indløbskanal og udluftningskanaler, med en blanding af gips og tennisbanegrus. Det skal så tørre ca 14 dage, hvorefter hele formen kommer i en 600 grader varm ovn, hvor voksen smelter ud.

Det hulrum, der opstår, fyldes med flydende bronze.

Når formen er kølet ned skal den slås i stykker, og der kommer en rå bronze skulptur frem.

Så begynder efterbehandlingen. Den skal sandslibes for at få resterne af gips og grus af. Indløbs- og udluftningskanalerne skal skæres af.

Derefter hakker jeg små uregelmæssigheder af med en mejsel, grovsliber indløbsstedet, og derefter sliber hele figuren med en grov roterende stålbørste.

Så er turen kommet til de små redskaber, der kan gå ind i krogene. Jeg sliber hele overfladen, så den bliver glat og lækker at røre ved.

Til sidst får hele figuren en tur med en roterende messingbørste.

Klar til patinering

Og så er figuren klar til patinering, hvor den bliver farvet sort i en iltningsproces.

Derefter polerer jeg med polerevoks på en blør roterende poleringsskive på de steder, hvor bronzen skal stå rent frem.

Så er der kun monteringen tilbage.

Disse figurer udgør et bamse-sangkor, og jeg tror nok, jeg vil montere dem på natursten. Men om de skal stå på den samme sten som et samlet kor, eller om de skal monteres enkeltvis, så de kan flyttes rundt, har jeg ikke helt besluttet.

Jeg vil opdatere dette indlæg, når de er færdige, så kan du se, hvad jeg besluttede.

Bronzer klar til patinering

Her er de så færdigmonterede på hver sin sten og du kan se flere bronzeskulpturer i linket:

Bronze skulpturer Bamse sangkor