2091 1866 hbh@hbh-art.dk

Er det en fordel at maleriet er malet med olie?

Oliemalerier som er mere end 100 år gamle eksisterer endnu, hvorimod den vandbaserede akrylmaling er et nyere fænomen. Vi ved ikke, hvor længe sådan et maleri kan holde, eller hvad der sker med det, når det runder de 100 år. I princippet kan vi sige, at det er lige meget, da vi selv sjældent holder så længe. Men netop malerier er noget, som går i arv, så måske er det ikke så lige meget endda.

 

Vejen fra akrylmalerier til oliemalerier

I starten nægtede jeg tanken om at male med olie, da jeg tænkte på opløsningsmidler og malerhjerne. Derfor var det akryl og akvarel, der var mine foretrukne materialer. Imidlertid blev jeg tit skuffet. Når jeg havde opnået at male et maleri med dybe intense farver, varede glæden kun, til det var tørret helt op. Så havde der bredt sig en mathed over billedet, og dybden var forsvundet. Jeg prøvede at tilsætte noget mere power ved at klæbe stof på lærredet. Det gav både noget til farver og struktur, og det lykkedes mig at skabe nogle forholdsvist kraftfulde billeder.

akrylmaleri med stof
akrylmaleri med stof
akrylmaleri med stof
akrylmaleri med stof
akrylmaleri med stof

Mit forhold til akrylmaleriet var dog ikke det bedste, hvorfor jeg prøvede et nyt produkt, som var vandopløselig oliemaling. Det blev heller ikke den store kærlighed, da det havde det med at krakellere i overfladen.

 

Oliemaleri

Der skete en vending i mit maleri, da jeg snakkede med en kunstner, som stod i en forretning med kunstnerartikler.

“Du behøver da ikke at bruge terpentin! Du kan bare fortynde med linolie.”

Selvfølgelig! Fra da af blev mine malerier til oliemalerier.

Meget hurtigt fandt jeg ud af, at oliefarver på tube var vældig dyre. Og jo mere farvepigment, der var i des dyrere blev de. Og der er altså ikke noget ved at spare på farverne.

 

Farvepigmenter og linolie

Derfor skete der endnu en vending på materialefronten. Jeg begyndte at købe ren farvepigmenter og blande dem i linolie. Så kunne kvaliteten ikke blive bedre: 100% pigment i mine kunstnerfarver.

Dvs at det oliemaleri, hvor jeg har opnået både intensitet og dybde i farverne, stadig ser sådan ud, når det er tørt. 

Det har givet mig en palet med en meget stor spændvidde: fra den tyndeste lyseste farve til den mest mættede dybe farve. Og som en ekstra gevinst kan jeg blande forskellige ting i farverne.

 

Jordfarver fra Andalusien

F.eks nød jeg de fantastiske farver i de andalusiske bjerge og tog nogle klippestykker med hjem i de forskellige skønne jordfarver. De fik en tur i morteren og blev blandet med linolie. Det gav den stærkeste grove struktur med disse jordfarver, som jeg forstærkede med  pigmenter i de samme farver.

oliemalerier

Udsnit af oliemaleri

oliemalerier
oliemalerier

Fire oliemalerier i serien “Facetter”

oliemalerier
oliemalerier

malet med jord fra de Andalusiske bjerge, farvepigmenter og linolie.

Skovmalerier i efterårsfarver

Skovenes efterårsfarver har altid inspireret mig. For nogle år siden ville jeg afprøve mine håndgjorte oliefarver og se, om de kunne yde naturens farver retfærdighed.

Jeg fandt en varm cadmiumgul og blandede den med noget skinnende grønlig kvarts. Det gav den glødende lysende gule, vi kan se, når træerne udfolder deres farver.

Computerskærmen kan ikke helt leve op til de virkelige farver, men her er lidt eksempler på efterårsfarver med rene farvepigmenter.

oliemalerier
Oliemalerier

Håndgjorte kunstnerfarver

Når jeg viser mine oliemalerier frem, er den kommentar, jeg hører mest: Sikke nogle fantastiske farver!

Og jeg er sikker på, det hovedsageligt skyldes, at de består af 100% farvepigment. Det gør, at jeg kan arbejde med dem på en helt anden sikker måde, end hvis jeg skal regne med, at de ændrer sig, når de tørrer.

Et experiment, som jeg gjorde for at gøre farverne lidt billigere, viste sig at højne kvaliteten betydeligt. 

Det var også den måde de gamle mestre fremstillede farverne til deres oliemalerier, som vi stadig kan glæde os over. At man fandt på at massefremstille dem og komme dem på tuber var uden tvivl en lettelse for kunstnerne, men ikke nødvendigvis en forbedring af maleriernes kvalitet.

Kvaliteten af kunstnerfarver defineres ved procentandelen af pigment. Ofte indeholder de både voks og kridt for at drøje på de dyre pigmenter, og netop disse ingredienser er med til at gøre resultatet dødt og mat.

Her er nogle artikler om at rive farver, som processen hedder

Akrylfarver

Ofte er det sådan, at jeg samler noget erfaring og tager det til mig, som jeg kan bruge. Derfor har jeg heller ikke helt droppet akrylfarverne. 

Jeg bruger dem i bunden af et maleri til at lægge nogle hurtige lag, da oliemaling er meget længe op at tørre. 

I undervisningssituationer er det også bedst med akryl, da den hurtige tørretid er nødvendig for at nå igennem flere teknikker i en lektion. Ellers foretrækker jeg absolut at male oliemalerier.

I denne video kan du se, hvordan jeg bygger mine oliemalerier op.

Call Now Button