Farverige og stærke Akvareller
Malet på papir med rene farvepigmenter
Akvarel i A3 størrelse på 300 g. papir – uindrammede
Pris 950 kr stk
- Køb i webshop
- Eller ring 2091 1866
- eller mail hbh@hbh-art.dk
Vild med dans i akvarel
Også mht akvarel er mine foretrukne motiver flamencodansere og heste, men jeg blev også meget inspireret af Vinderparret fra “Vild med dans” 2014
Gennem flere år har jeg med stor fornøjelse set vild med dans tv2, fordi jeg selv går meget op i dans. Det er dog mest flamencodans, og det er også den store inspiration i malerierne.
Men for første gang kunne vinderparret med deres stærke udtryk inspirere mig til nogle malerier.
Det er Silas Holst og Sara Maria Franck Mærkedahl, der dansede sig til vinderpladsen i vild med dans finale 2014.
At male akvarel
er på mange måder lidt undervurderet, men er i virkeligheden en heftig udfordring. I akryl og olie plejer jeg at sige, at der ikke er noget der er værre, end at det kan males over. Den går ikke i akvarellen. Rettelser er stort set umulige – alt kan ses, da farverne ikke er dækkende.
Men det gode ved det er, at man får så meget forærende: vandet der går sine egne veje. Det fremhæver pigmenternes forskellighed, nye farver opstår – og så gælder det om at udnytte det.
Når jeg tegner figuren i billedet, har jeg kun et skud i bøssen, for der er som sagt ingen mulighed for rettelser. Det giver en utrolig god tegnetræning, og i perioder, bliver jeg næsten helt besat af at udfordre dette medie.
I en periode malede jeg to akvareller hver aften, og den tegne-træning det gav mig, er uvurderlig, samtidig med at jeg også fik overført en lethed til mine oliemalerier, som jeg er meget glad for. Tidligere brugte jeg meget mørke baggrunde, hvorfra jeg lod motivet træde frem. Nu har jeg taget akvarellens farverige baggrund med ind i mine oliemalerier samt den hurtige tegning.
Processen i at male akvareller
Der er flere faser i processen: Først lægge baggrunden i vådt i vådt-teknik, og tænke at det her bliver vist noget værre rod. Så se, hvad der alligevel opstår undervejs. Igen skal det gå utrolig hurtigt, og der er ikke noget med at fedte rundt med penslen, så alle farverne løber sammen til en ubestemmelig brun nuance.
Når det så er tørt, kigger jeg på det og ser, hvad der gemmer sig af motiv. Først er tanken, at der ikke er noget som helst, men så pludselig dukker det op, og jeg går i gang med tegningen. Det er fantastisk og foregår som et samarbejde mellem maleriet og mig. At beslutte ret meget på forhånd på den måde, jeg maler akvareller, er stort set umuligt.
En anden spændende ting er, at jeg bruger rene farvepigmenter i akvarelbinder, så farverne kan blive meget intense og mere farvemættede, end man normalt ser i akvarel. Desuden er de meget forskellige i pigment -strukturen, hvilket igen forærer noget til maleriet.
Akvarel er vandopløselig farve fremstillet af akvarelbinder og pigmenter. Den er ikke dækkende til forskel fra gouache som er en dækkende farve. Til forskel fra akryl farve, som også er vandopløselig, men tørrer vandfast op, så bliver akvarel ved med at kunne opløses i vand.
Disse egenskaber gør, at akvarel er svær at arbejde med, da det kræver en let hånd, for ikke at opløse de underliggende lag, når man maler. Samtidig er der heller ingen mulighed for at male over, uden at det neden under kan ses.
De mest almindelige teknikker inden for akvarel er vådt i vådt og lag på lag.
I vådt i vådt teknikken skal du kunne arbejde med de våde farver, uden at de flyder mere sammen, end du ønsker det.
I lag på lag skal lagene tørre mellem hver påmaling, og der skal den lette hånd forhindre, at de underliggende lag opløser sig.
Det mest brugte underlag er papir, som helst skal være syrefrit, så det ikke gulner med tiden. Derudover skal papiret være kraftigt – gerne 300 g, så det ikke buler, når det bliver vådt, og så skal det kunne suge vand, så farven sætter sig fast.
Akvarel malet med rene farvepigmenter. Læg mærke til hvor forskellig en struktur de enkelte farver har. Det er en af de ting, jeg får forærende, når jeg maler med rene farvepigmenter.