Farverige og stærke Akvareller

Malet på papir med rene farvepigmenter

Akvarel i A3 størrelse på 300 g. papir – uindrammede

Pris 950 kr stk

  • Køb i webshop
  • Eller ring 2091 1866
  • eller mail hbh@hbh-art.dk

Tilbage til malerier

For indramning se her

Akvarel i stuen
Original kunst på væggen for 1000 kr.
Akvarel i grønne farver af en ulv

Ulven i skoven

Se mere
Blue dancer 1 Akvarel af flamencodanser i blå kjole

Blue dancer 1

SOLGT
Purple dancer 2 Akvarel af flamencodanser i blåt og violet

Purple dancer 2

SOLGT
Kjolens dans Akvarelmaleri

Kjolens dans

Se mere

Modsætninger akvarel

SOLGT

Dans på roser

Se mere

Gennembrud

Se mere

Frihed

SOLGT

Slip fortiden

Se mere

Dansen begynder

Se mere

Blå toner

Se mere

Balance

Se mere

Aftendans

Se mere

Zapatos

Se mere

Undervisning

Se mere

Søstre

SOLGT

koncentration

Se mere

Drømmeren

Se mere

Turbulens

Se mere

Gå efter drømmen

Se mere

Vinger

Se mere

Næste generation

Se mere

Indelukket

Se mere

Fuglekvinde 2

Se mere

Forsvar

Se mere

Flying horse

Se mere

To heste

Se mere

Spirituel

Se mere

Vild med dans i akvarel

Også mht akvarel er mine foretrukne motiver flamencodansere og heste, men jeg blev også meget inspireret af Vinderparret fra “Vild med dans” 2014

Gennem flere år har jeg med stor fornøjelse set vild med dans tv2, fordi jeg selv går meget op i dans. Det er dog mest flamencodans, og det er også den store inspiration i malerierne.

Men for første gang kunne vinderparret med deres stærke udtryk inspirere mig til nogle malerier.

Det er Silas Holst og Sara Maria Franck Mærkedahl, der dansede sig til vinderpladsen i vild med dans finale 2014.

Vild med dans - Rumba 3

Se mere

Vild med dans - Rumba 2

SOLGT

Vild med dans - Rumba 1

Se mere

Vild med dans - Freestyle 4

Se mere

Vild med dans - Freestyle 3

Se mere

Vild med dans - Freestyle 2

Se mere

Vild med dans - Freestyle 1

Se mere

At male akvarel

er på mange måder lidt undervurderet, men er i virkeligheden en heftig udfordring. I akryl og olie plejer jeg at sige, at der ikke er noget der er værre, end at det kan males over. Den går ikke i akvarellen. Rettelser er stort set umulige – alt kan ses, da farverne ikke er dækkende.

Men det gode ved det er, at man får så meget forærende: vandet der går sine egne veje. Det fremhæver pigmenternes forskellighed, nye farver opstår – og så gælder det om at udnytte det.

Når jeg tegner figuren i billedet, har jeg kun et skud i bøssen, for der er som sagt ingen mulighed for rettelser. Det giver en utrolig god tegnetræning, og i perioder, bliver jeg næsten helt besat af at udfordre dette medie.

I en periode malede jeg to akvareller hver aften, og den tegne-træning det gav mig, er uvurderlig, samtidig med at jeg også fik overført en lethed til mine oliemalerier, som jeg er meget glad for. Tidligere brugte jeg meget mørke baggrunde, hvorfra jeg lod motivet træde frem. Nu har jeg taget akvarellens farverige baggrund med ind i mine oliemalerier samt den hurtige tegning.

Processen i at male akvareller

Der er flere faser i processen: Først lægge baggrunden i vådt i vådt-teknik, og tænke at det her bliver vist noget værre rod. Så se, hvad der alligevel opstår undervejs. Igen skal det gå utrolig hurtigt, og der er ikke noget med at fedte rundt med penslen, så alle farverne løber sammen til en ubestemmelig brun nuance.

Når det så er tørt, kigger jeg på det og ser, hvad der gemmer sig af motiv. Først er tanken, at der ikke er noget som helst, men så pludselig dukker det op, og jeg går i gang med tegningen. Det er fantastisk og foregår som et samarbejde mellem maleriet og mig. At beslutte ret meget på forhånd på den måde, jeg maler akvareller, er stort set umuligt.

En anden spændende ting er, at jeg bruger rene farvepigmenter i akvarelbinder, så farverne kan blive meget intense og mere farvemættede, end man normalt ser i akvarel. Desuden er de meget forskellige i pigment -strukturen, hvilket igen forærer noget til maleriet.

Hvad er akvarel

Akvarel er vandopløselig farve fremstillet af akvarelbinder og pigmenter. Den er ikke dækkende til forskel fra gouache som er en dækkende farve. Til forskel fra akryl farve, som også er vandopløselig, men tørrer vandfast op, så bliver akvarel ved med at kunne opløses i vand.
Disse egenskaber gør, at akvarel er svær at arbejde med, da det kræver en let hånd, for ikke at opløse de underliggende lag, når man maler. Samtidig er der heller ingen mulighed for at male over, uden at det neden under kan ses.

De mest almindelige teknikker inden for akvarel er vådt i vådt og lag på lag.
I vådt i vådt teknikken skal du kunne arbejde med de våde farver, uden at de flyder mere sammen, end du ønsker det.
I lag på lag skal lagene tørre mellem hver påmaling, og der skal den lette hånd forhindre, at de underliggende lag opløser sig.

Det mest brugte underlag er papir, som helst skal være syrefrit, så det ikke gulner med tiden. Derudover skal papiret være kraftigt – gerne 300 g, så det ikke buler, når det bliver vådt, og så skal det kunne suge vand, så farven sætter sig fast.

akvarel

Akvarel malet med rene farvepigmenter. Læg mærke til hvor forskellig en struktur de enkelte farver har. Det er en af de ting, jeg får forærende, når jeg maler med rene farvepigmenter.

Skal vi holde forbindelsen
Få Nyheder fra HBH-Art

Nyhedsbrev om kunst - Malerier og skulpturer