Håndmalede malerier – er det en kvalitet i sig selv?
I dagens avis så jeg en artikel, som satte gang i eftertanken. Det var en artikel om malerier på samlebånd fra maleri-fabrikken. Den er grundlagt, for at man kan gå til ILVA eller et andet møbelhus for at købe ægte håndmalede malerier til sit hjem. Og i stedet for at give 10 – 15 tusind kr. for et maleri, kan man klare sig med 2500 kr. for et pænt stort maleri.
Det fungerer ved at nogle kunstnere kommer med et originalt maleri, som de så selv kopierer i x antal eksemplarer ved at håndmale kopierne på samlebånd. De arbejder under pseudonym, så fabrikationen ikke bliver blandet med deres øvrige kunstnerkarriere. Der er altså tale om håndmalede malerier malet af en rigtige kunstnere.
Det satte liv i mine tilbagevendende overvejelser ang. kunst og hvad kunst er. Hvad får du på væggen, når du køber sådan et maleri? du får et motiv, som fra starten var originalt. Du får et håndmalet maleri malet i akryl eller olie på lærred af en rigtig kunstner. De bliver solgt som unika håndmalede malerier, da ikke 2 malerier er blevet 100% ens i kopieringen og prisen er 2500kr. i stedet for 10.000kr.
De kan måske med meget god vilje kaldes unikke originale malerier, og bliver også solgt som sådan. Men min påstand er, at der er noget væsentligt, du ikke får – noget som virkelig originale malerier har.
Originalt maleri kontra samlebåndskopiering
Det, du ikke får, er et virkelig unikt originalt maleri, som kunstneren står ved med sin virkelige signatur. Du kan ikke være sikker på, at du ikke finder et næsten identisk håndmalet maleri inde hos naboen. Og så er der det udefinerlige i et maleri, som kan være energi, sjæl, udstråling – det som opstår gennem kunstnerens dialog ved skabelsen af netop dette maleri. Det må nødvendigvis mangle. Maleriet kan man næsten sige, er ikke det eneste ene for kunstneren – selvom det er et håndmalet maleri.
Hvad har du på dine vægge?
Tænker du nogen sinde over de vægge, der dagligt omgiver dig? Er de hvide? farvede? tomme? dækket med bogreoler eller andre store møbler? Hænger der nogle tilfældige ting, som du ikke lægger mærke til mere? eller hænger der nogle ting, som virkelig betyder noget for dig?
Væggene i dit hjem udgør mange kvadratmeter og betyder meget for, hvordan det ser ud og føles. Derfor fortjener det, du hænger på dem, noget opmærksomhed.
De tomme vægge er pladsen til noget helt specielt og unikt. Det er der, du sætter det sidste præg på dit hjem – der hvor du evt kan gøre det helt unikt – eventuelt med nogle originale malerier, som ikke kun er håndmalede malerier.
Det er blevet populært med håndmalede malerier på lærred. Derfor er sådan nogle firmaer kommet frem med at lade kunstnere kopiere og male rigtige håndmalede malerier på samlebånd.
Flydende kreativitet, som skaber noget autentisk
Jeg vil prøve at forklare forskellen i mellem fornemmelsen af at kopiere og male autentisk originale malerier.
Forestil dig, at du sidder og laver en masse tilfældige kruseduller på et stykke papir. Hvis du prøver at gå helt ind i processen, så kan du lave nogle ret fantastiske former uden at du egentlig er bevidst om, hvad du laver.
Den tilstand, du kan komme i er ordløs og uden bevidste tanker. Det er en form for flydende kreativitet.
Når du er færdig, kan du begynde at kigge på resultatet med en anden opmærksomhed, end du havde, da du tegnede det.
Forestil dig så, at der kommer en og beder dig om at lave det samme igen. Hvordan vil det være? Det bliver en helt anden proces, hvor du ikke kommer i nærheden af den flydende bevidst-fri kreativitet, du følte før. Nu skal du forholde dig aktivt og bevidst til stregerne og formerne. Det kan godt være, kopien bliver ligeså fin som det første resultat. Men alligevel bliver det noget helt andet, fordi energien i skabelses-forløbet er så forskellige.
Maleprocessen – en hårfin balance
Selve det at male et billede er en konstant skiften rundt mellem hjernens måde at sanse på.
Der er den helt bevidst-fri måde som med de tilfældige blyantsstreger, hvor det er tilfældet, der råder.
Det er normalt den måde, jeg starter med de første farvelag.
Og selvom der ikke er noget bevidst i den proces, så alligevel. – Her kommer hele min viden om farver, deres virkning, deres forhold til hinanden, deres pigment-struktur osv…. ind i billedet.
Hele den viden er så grundliggende for mig, at den ligger på rygraden og kan indgå i denne ubevidste proces, mens jeg bruger øjnene.
Gevinsten ved at arbejde på denne måde er, at jeg får så meget forærende af materialerne. Der opstår nogle strukturer, som jeg aldrig ville kunne konstruere bevidst som i billedet herunder:
Og så kommer bevidstheden ind over, når jeg skal vurdere, hvilke foræringer, der er værd at bygge videre på.
Og sådan foregår der hele tiden de skift fra bevidst til ubevidst, hvor al min lagrede tekniske viden både huserer i det ubevidste og så sandelig også i det bevidste.
Det er det, der giver plads til magien i et maleri. Den magi, der gør det til noget specielt og nogle gange kan få mig til at træde et skridt tilbage og tænke: Er det virkelig mig, der har malet dette billede?
Det er hele tiden den hårfine balance, der skal være der, for at det fungerer. Og der skal så lidt til at forskubbe den.
Kill your Darlings
For mange år siden var jeg i gang med et maleri, og min mor kom og kiggede på det. Så pegede hun på et område og sagde, at det var fantastisk godt lige der.
Det var jo pænt af hende at komme med noget anerkendelse, og jeg passede godt på ikke at ødelægge det område.
Det slog maleriet mere eller mindre i stykker, for lige det område frøs fast og spærrede for udviklingen i hele maleriet. Det er nok lidt kryptisk, men det korte af det lange er, at jeg som maler skal være åben overfor hele maleriet – for den udvikling der sker i maleriet som en helhed – for at processen skal lykkes. Det nytter ikke noget at lukke et helt område ned. Så bliver det dødt.
Lidt ligesom hvis du prøver at bevare det samme udtryk i ansigtet, fordi en eller anden har sagt, at du så vældig godt ud lige der. Så ville dit ansigt fryse fast, og al mimik og udtryk ville forsvinde.
Her kommer udtrykket “Kill your Darlings” på sin plads. Ligegyldigt hvor godt du synes om et område i biledet, skal du være i stand til at male det over til hver en tid. Ellers stivner processen.
Og så kommer vi til det at kopiere – hvad har det med en udstoppet tiger at gøre?
Ind imellem bliver jeg spurgt, om jeg vil kopiere et maleri, som en kunde har set på nettet. – Et maleri som en anden kunstner har malet.
Der er to grunde til, at jeg ikke vil.
Den ene er, at det er forbudt at kopiere andres værker og sælge eller udstille dem.
Den anden kan du næsten gætte dig til. Processen kommer til at mangle magien. Det som bare flød af sig selv, bliver nu en bevidst gennemtænkt og teknisk handling på linje med at følge en madopskrift slavisk.
Man taler jo også om madkunst, men jeg tror ikke, den opstår ved at følge en opskrift uden at sætte sit personlige præg på den.
Jeg kan sagtens kopiere et maleri eller en tegning. Det gjorde jeg allerede som ganske ung, hvor jeg brugte timer på at kopiere fra kunstbøger. Det gjorde mig ikke til en Leonardo da Vinci eller van Gogh, men det var en fantastisk øvelse til at lære teknikken til at skabe mine egne originale malerier.
Så for mig er kopiering vældig effektivt som øvelse i en uddannelses-situation. Det dur bare ikke til at skabe kunst.
Det er lidt som at sammenligne det med en udstoppet tiger. Selvom den egentlig er en tiger med den rigtige pels og det hele, så mangler den det, der gør den levende.
Kopiering af mine originale malerier
Jeg er ind imellem selv blevet kopieret af andre, og kopien indeholder ikke noget af det, som jeg ville udtrykke i det oprindelige billede.
Det er i øvrigt ikke rart at blive kopieret. Det føles som om nogen har taget en bid af min sjæl.
Det var værst med kvinden med sjalet, for der er det helt det samme motiv. I de andre malerier, havde de de kun brugt en del af motivet.
Her er mit originale maleri – Engel eller dæmon – og en kopi.
Herunder mit originale maleri – Ud af det blå – ved siden af en kopi, jeg fandt på en udstilling
Herunder mit originale maleri – Animal healing – ved siden af en kopi, jeg fandt på en udstilling
Nyfortolkning af et motiv
Ofte er jeg ude for, at en kunde falder for et maleri, der allerede er solgt, eller har den forkerte størrelse.
Det, jeg gør i de tilfælde, er at bygge maleriet op som et helt nyt maleri. Først til sidst lægger jeg motivet på, som jeg normalt gør, når jeg gennemarbejder det samme motiv i flere malerier.
Det bliver ikke det samme maleri, men en anden fortolkning. Som denne lille fyr, jeg ikke kunne blive træt ad.
Mange af mine malerier ligner hinanden, fordi jeg udforsker et motiv til bunds. Det gør jeg ud fra en indre nødvendighed, og ikke ud fra en ide om, at netop dette motiv sælger godt.
Jeg prøvede engang at male nogle bestemte hesteakvareller, som jeg næsten havde udsolgt. Dem ville jeg male for at have nogle flere at sælge af. Der fandt jeg hurtigt ud af, at det kunne jeg ikke. De kom ikke indefra, og jeg kunne slet ikke få dem levende.
For mig må kunsten komme ud fra en indre nødvendighed, flyde frit og være i dialog med mine sanser. Ellers bliver det bare et håndværk.
Dekoration eller originale malerier med sjæl på væggen
Så kan vi vende tilbage til de tomme vægge, og hvad der skal ske med dem. Skal de bare dekoreres, eller skal de også noget mere?
Jeg ved at de rigtige originale malerier for dig, kan bringe utrolig meget glæde og energi. Og de malerier, der er rigtigt for dig, er det, som du føler, taler til dig på en eller anden måde.
Jeg har fået så mange tilbagemeldinger fra glade kunder, hvor deres originale malerier er en anskaffelse for livet, og hvor de igen og igen får nye oplevelser med dem.
Der var sågar nogle, som måtte ommøblere hele stuen, fordi deres maleri egentlig var for stort. Men det var blevet en del af familien, og de ville ikke af med det igen, selvom de nemt kunne bytte det til et andet.
I går fik jeg en mail fra en kvinde, som havde fået et maleri, hendes kæreste havde bestilt. Det var en fantastisk mail, fordi den udstrålede så meget glæde, kærlighed og taknemmelighed. Hun mærkede sjælen i maleriet, og det talte til hende.
Jeg var så spændt på, hvad hun ville synes om det, når det skulle overrækkes på hendes fødselsdag. Og jeg blev ikke skuffet.
At give noget videre gennem originalt malerier
Så er det, jeg elsker at være kunstner. Jeg elsker at have fået et talent, der kan give noget specielt videre til andre. Det talent har jeg pligt til værne om og aldrig misbruge.
Kommer jeg nogen sinde derud, hvor jeg fjerner sjælen fra mine malerier ad den ene eller anden grund, så må jeg stoppe med at male. Så der vil jeg aldrig ud.
Hvert eneste bilede jeg maler, skal være et originalt og med sjæl.
Hvis du vil vide mere om det at male, og hvor inspirationen kommer fra så læs også dette indlæg om inspiration
Hvad kan du få af originale malerier hos mig for 2500 kr.?
Og prisen? De håndmalede malerier, som er kopier, koster i skrivende stund 2500 Kr.
Hvad kan du få hos mig for 2500 kr.?
To originale akvareller malet med 100% rene pigmenter i størrelsen 30 X 40 cm. – og der har du endda penge til overs
Eller et oliemaleri str. 40 X 40 cm
For ikke at tale om 12 artmoney, som kan indrammes på en spændende måde –
en stor keramikskulptur, to små bronzedyr og meget mere.
Originale unikke malerier behøver ikke at koste en formue. Jeg er en kunstner på vej, som hovedsagelig sælger uden mellemled. Derfor kan jeg holde priserne nede og alligevel bruge super gode materialer.
Hvad koster et godt maleri? har jeg skrevet mere om her.