fbpx

Hvad er kunst – og hvad kan den bruges til?

Kunst eller produktionskøkken

Kunst definition

Hvad er kunst? Et totalt fortærsket spørgsmål – og alligevel evig aktuelt uden noget endegyldigt svar.

For nogen tid siden læste jeg i avisen om det urimelige i at sætte penge af til kunst på de nye supersygehuse. Der var meget mere ide i at bruge pengene til et produktionskøkken.
Med andre ord – totalt spild af penge at bruge dem på kunst. Kunst – en eller anden udefinerlig størrelse, som det ikke er  til at vide, hvad man skal bruge til. Har det overhovedet nogen betydning for syge mennesker at se på kunst frem for bare vægge i neutrale farver?

Eller måske samme betydning som at have musik på stuen fremfor en stærkt befærdet motorvej udenfor vinduet.

Kunsten og dens funktion – eller mangel på samme

Du har 5000 kr. tilovers, og har forelsket dig i et maleri. Samtidig går din vaskemaskine i stykker. Men hvis du køber maleriet, er der ikke råd til en ny vaskemaskine. Hvad ville du vælge?

Det er det valg, vi hele tiden ser i større målestok i vores samfund. Senest i de nye økonomiske beregninger af Hillerøds supersygehus. Skal vi ikke hellere vælge et centralkøkken og flere sengepladser, fremfor at bruge pengene på kunst.

Kunst er en af de ting, som virker overflødigt i et velfungerende samfund. Kunsten har ikke nogen egentlig funktion. Den kan ikke få dit vasketøj rent, og den kan ikke bruges til at lave hospitalsmad.

Kunst som investeringsbevis

Sjovt nok har den gennem tiden tiltusket sig en økonomisk funktion i form af investeringsbevis. I den rolle kan værdien af et enkelt maleri snige sig op i hysteriske summer, hvis de rette kriterier er på plads. Så er det egentlig underordnet, hvordan det ser ud, og om nogen kan lide det. Det er trådt ud af kunstens rolle og blevet et investeringsbevis, som kan måles på en pengeværdi.

Det er til at tage føle på. Der er en objektiv værdi, som alle kan se, uden at det er nødvendigt selv at tage stilling til det her udefinerlige kunstbegreb.

Men al den kunst, som bliver skabt af ukendte folk, kunst som aldrig vil nærme sig rollen som investeringsbevis, hvad skal vi så med den?

Hvis vi nu afskaffede kunsten i perioder, hvor der ikke er råd til den, og brugte den til investering, når der er overskud, ville det ikke være vældig smart?

Men på en eller anden måde er det ikke helt så enkelt.

At afskaffe kunsten

Kunne man som et tankeeksperiment forstille sig et samfund uden kunst? Sjovt nok har der aldrig eksisteret sådan et samfund. Det virker som om den kreative udtryksform er et grundliggende behov hos mennesket, og at den ikke lader sig kue.

Der har været samfund, hvor det kunstneriske udtryk skulle ensrettes, og hvor andre udtryk blev forbudt. Det fik ikke stoppet kunsten. Den gik under jorden for en tid, og dukkede lyslevende op igen.

De økonomiske rammer for kunsten og kunstnere har i krisetider været nærmest ikke eksisterende, da der ikke har været penge til overflødig luksus. Alligevel har det ikke mindsket de kunstneriske udfoldelser, selvom det er en nærmest vedtaget sandhed, at det kun er et fåtal, der kan leve af at være kunstner.

På spørgsmålet, om man kunne afskaffe kunsten, så pengene kunne bruges på noget mere fornuftigt, er svaret så forunderligt: Det er slet ikke nødvendigt, for når der ikke er råd til kunst, så bliver der ikke brugt nogle penge, men den lever alligevel.

Så kan man spekulere lidt over det rimelige i at behandle noget så fundamentalt og til enhver tid eksisterende, så lemfældigt og ringeagtende.

Hvordan kan du sikre dig, at det er god kunst, du køber?

Hvad er god kunst?

Hvis nu køleskabet ikke er gået i stykker, og der er penge tilovers til et maleri, hvordan kan du så sikre dig. at det er et maleri af kvalitet, du køber? Og hvad er god kunst?

Der hersker mange ideer om kunst – måske for at sætte dette underlige begreb på en forståelig formel.

En af de mere udbredte er den, at man skal have forstand på kunst, for overhovedet at beskæftige sig med kunsten. Så bliver den gjort til noget eksklusivt, som kun er til for en elite med kunstforstand.

Men er det overhovedet forstanden, kunsten taler til? Ja – hvis du skal bruge den som investering. Men hvis du skal opleve og mærke kunsten, så er det næppe forstanden, du bruger. Og kunsten bliver tilgængelig for enhver, der også har forbindelse til andet end forstanden.

En anden sjov ide er, at kunst kun er god, hvis den er dyr og er skabt af en kendt kunstner. Det er sådan et garantibevis, når man går på kunstindkøb. Men hvad nu, hvis du ikke kan lide dit indkøb? Hvis du ikke kan mærke det? Er det så god kunst – for dig?

Hvis du skal ud og købe malerier til dine vægge, må det første kvalitetskrav være, at de taler til dig, og sætter noget i gang. At de er mere end bare pæne dekorationer.

Det næste kvalitetskrav er så, om de holder, eller om du bliver træt af dem i løbet af et stykke tid.
Det er efter min mening de vigtigste kriterier, der skal være opfyldt ved et kunstkøb, udover at det skal være lavet af nogle gode materialer, der holder.

Og hvem ved – det kan være, at kunstneren går hen og bliver vanvittig berømt, så det bliver til alle tiders investering.

Åbne atelierdøre – Hvorfor skal du i det hele taget se på kunst?

Og hvorfor inviterer kunstnere inden for i atelieret?

Hvordan bliver man kunstner - mal, mal , mal kunst

hver pinse går er vi flere 100 kunstnere, der gør klar til at byde gæster indenfor i arbejdsrummet for at vise vores kunst frem. Vi gør de sidste ting færdige, rydder op i det ellers normale arbejdskaos, arrangerer udstilling i huset eller haven, hvor det kan lade sig gøre, køber ind af vin, vand og snacks, laver kaffe og sætter os så ned og håber.

Vi håber, at rigtig mange af jer kigger forbi, og at I køber nogle af vores værker. For det er trods alt vores levebrød, eller en del af det. Og hermed er kunst blevet til en vare, vi kan sælge og tjene til dagen og vejen.

But what´s in it for you?

Hvad er det, du får, når du anskaffer et maleri, en skulptur eller et andet stykke kunst? Kan du overhovedet være sikker på, at det er kunst? I denne artikel har jeg skrevet om, hvad kunst er for mig, men spørgsmålet er: Hvad er kunst for dig?

Der er en masse kloge mennesker, der sikkert gerne vil fortælle dig, hvad kunst er, og ikke mindst, hvad god og dårlig kunst er.

Men der er ingen, der har patent på kunsten. Jeg opfatter den lidt som et sprog: Hvad der er volapyk og intetsigende for nogen, kan være fuldt forståeligt og meningsfuldt for andre.

Nogle værker, der taler til dig, og nogle, der ikke gør

Der var en, som fortalte mig, at han havde været på et fint museum i New York. Der havde han set to malerier, som kostede noget i millionklassen. Det ene var sort – som i helt sort. Det andet var rødt på samme måde. Da han vidste, jeg var kunstner, spurgte han mig, om det var noget, jeg forstod.

Rent umiddelbart måtte jeg sige, at jeg fattede lige så lidt, som, hvis nogen talte kinesisk til mig. Men så må jeg også sige, at det sagtens kunne give mening for andre – måske endda en dyb mening. Nu havde jeg så heller ikke set det selv, men kun fået fortalt hans oplevelse af det.

Jeg har det sådan med meget kunst – også af anerkendte kunstnere, at jeg kigger på det og tænker: Nå. Det har du sikkert også. Så kan vi til gengæld stå foran et maleri eller en skulptur, som på en eller anden måde går lige i hjertet på os. Det er noget kunst, som taler vores sprog – en ordløs dialog på sjælsplan. Og så er det fuldstændig lige gyldigt, om kunstneren er anerkendt eller ej.

Og det er, hvad der er i det for dig. Møder du på en tur rundt for at se på kunst lige det værk, der taler til dig, så er det kunst for dig. Du får ikke bare noget pænt på en tom væg, men du får så meget mere, som jeg ikke kan udtrykke med talesproget. Der må jeg ty til mit billedsprog, som du måske forstår – og måske ikke.

Kunst der behager alle

Det tror jeg ikke findes – lige så lidt som et sprog, alle forstår. Nogle sprog f.ks Engelsk forstås af langt flere, end en afsides beboende stammes dialekt. Men det gør ikke det, der bliver sagt på den dialekt mindre vigtigt, end det, der bliver sagt på et verdenssprog.

Derfor vil jeg heller ikke være den, der dømmer for mig uforståelig kunst ude. Det gør den ikke nødvendigvis ringere, bare fordi jeg ikke fatter en meter.

At have forstand på kunst

Så er jeg tilbage til en af mine kæpheste. At tale om at have forstand på kunst giver ingen mening, da det ikke er forstanden, kunsten taler til, men noget langt dybere. Jeg mener heller ikke, at nogen kan have patent på den gode kunst.

Selvfølgelig kan man vide en masse om kunst: kunsthistorie, kunstnere og deres metoder, billedanalyse mht komposition, det gyldne snit, farver, kontraster og meget mere. Men står du over for “dit kunstværk” så er du mesteren. Det er dit sprog værket taler på, og det er dig, det taler til. Og så får du langt mere, end bare et dekorativt billede.

Billedkunstens vide rammer har gjort den svær at bedømme.

Jeg fandt en ret interessant artikel om dette emne:

Hvorfor er det åbenbart vanskeligt at fastlægge, hvad der er kunstnerisk kvalitet? Eller så vanskeligt at finde fælles kriterier for, hvad der bestemmer kunstnerisk kvalitet

I modsætning til andre kunstarter, så er billedkunstens rammer så flydende, og alt er tilladt. Derfor kan der ligge så meget uvedkommende for selve den kunstneriske proces til grund for at skabe billedkunst. Bl.a er det ikke sjældent at en kendis, der udnytter sit navn til at blive en kendt maler, slipper forbavsende godt fra det. For hvem kan skelne skidt fra kanel, når alt er tilladt?

Hvordan kan jeg skabe god kunst til dig?

Det ved jeg ikke, om jeg kan, for måske taler jeg ikke dit billedsprog. Men for at jeg skal have en chance, skal jeg forvalte mit talent med respekt og varsomhed. D.v.s. at jeg må se bort fra det med levebrødet, og jeg må se bort fra alle andre ting, som ikke har at gøre med at gå ind i en oprigtig kunstnerisk proces.

Hvis jeg ikke arbejder inde fra efter en nødvendighed for at udtrykke mig, og hvis jeg ikke gør plads til det underbevidste, til inspirationen, til det som bare kommer, og det som maleriet eller skulpturen tilbyder, så bliver det ikke ægte. Og den proces er så uendelig skrøbelig og flygtig, at den kræver stor varsomhed at fastholde.

Lægger jeg den vinkel, at jeg skal male et maleri, som jeg regner med kan blive solgt, og som jeg skal lave, så jeg tror, andre kan lide det, ja så forsvinder livet og udtrykket fra maleriet. Alle de tanker skal simpelthen væk, for at jeg kan skabe noget seriøst.

Først når det er færdigt, og jeg er tilfreds med det, uanset hvad andre finder på at synes, først der kan jeg begynde at tænke på salg og evt omtale. Og her er det, jeg håber, at du kommer forbi. Dig som mit værk taler til og giver en helt speciel værdi.

Maleri af tiger der kigger lige på dig. Er det kunst
Dette maleri taler måske til dig – måske ikke. Det er malet i dialog mellem mig og maleriet, og jeg har følt tigeren kigge intenst på mig gennem hele processen fra jeg lavede den første lette markering af øjnene

KategorierTanker om liv og kunst

Hvad er definitionen på kunst og kunstner?

Kunst er virkelig en underlig størrelse.
Slår du op i Wikipedia er definitionen således

Kunstner er ikke nogen beskyttet titel, og har du gået på aftenskole i en halv sæson, kan du udstille og kalde dig kunstner. Prøv at læser her, hvordan man bliver kunstner

Så kan du have gået på akademiet og udstillet på det foreskrevne antal censurerede udstillinger, og du kan kalde dig censureret kunstner.

Du kan have noget på hjerte og arbejde for at være i stand til at udtrykke det billedligt – enten som maleri, skulptur, installation eller andet, og måske taler det til nogen.

Skal kunsten kunne bruges til noget?

Men hvad kan man bruge kunst til på et hospital eller i det offentlige rum i det hele taget? Skal den være pæn og dekorativ? skal den provokere og ruske op i den hverdagsagtige trummerum? Skal den være sjov, inderlig, højtråbende eller…..?

En ting jeg ikke tror, den skal være, er praktisk og brugbar. Så det med at spørge, hvad den skal bruges til i sammenligning med et produktionskøkken, forekommer mig at være et absurd spørgsmål.

Og spørgsmålet “Hvad er kunst?” eller en definition af kunst – har nok lige så mange svar, som der er kunstnere og kunstbetragtere.

Hvad er kunst? En kunst definition

For mig er kunsten et sprog, der taler om de ting, der ikke kan udtrykkes med ord. Den kommunikerer gennem det ubevidste og gør det usagte synligt.

Jeg har nogle ideer om, hvad jeg vil male, og resultatet bliver en kommunikation på flere planer, hvor beskueren ofte fanger nogle udtryk, som jeg ikke selv har været bevidst om.

Rent teknisk arbejder jeg på at beherske maleriet på en måde, der gør, at jeg ikke spænder ben for mig selv ved ikke at være i stand til at udtrykke det, som jeg ønsker. Samtidig arbejder jeg meget intuitivt, så der bliver plads til, at det ikke er mig, der styrer det hele, men at maleriet også kommer til orde i processen. Derved bliver der plads til det udefinerlige, som gør kunsten til den uhåndterlige størrelse, som er så svær at definere.

Se også indlægget om kunst der helbreder

Et maleri for enden af sygesengen. Har det nogen betydning frem for en bar væg i neutral farve? Dette maleri hænger for enden af en behandlerbriks. Mon det har nogen betydning?

Hvad er kunst? - maleri med tiger og danser

På siden malerier finder du den måde, jeg forvalter kunsten

Kunst Portræt af Flamencodanseren Selene Munoz