Har maleriet kun en praktisk funktion, eller giver det også mening?
Eksisterer det meningsfuldt i dit hjem i stedet for kun at være der for at udfylde en tom væg?
Når jeg går og arbejder i atelieret, så ryger der mange tanker gennem mit hoved, og jeg kommer nogle gange i det filosofiske hjørne.
I dag kom jeg til at tænke på noget, som jeg lærte i gymnasiet, da min super inspirerende dansklærer præsenterede os for Søren Kierkegaard. Det var et begreb, han kaldte “Funktion og eksistens”
Som jeg forstod det, så omhandler det vores arbejdsliv, som enten udelukkende skal opfylde den funktion at tjene penge, og dermed sætte os i den situation, at vi som mennesker bare udfylder en funktion, som er adskilt fra vores eksistens. Med andre ord: et kedeligt arbejde uden mening.
Arbejdslivet kan også være en del af vores eksistens. Altså have en mening i forbindelse med det, vi står for, og den måde vi vil leve.
På en eller anden måde har dette begreb ligget i mit baghoved livet igennem, og da jeg blev opmærksom på mit arbejde i atelieret, så gik det op for mig, at jeg havde opnået en høj grad af eksistens i mit arbejde. Det jeg gør, er noget jeg gør, fordi det er meningsfuldt for mig og en vigtig del af min eksistens.
Hvad har det med dig at gøre?
Og så er det, at jeg også ønsker, det skal være meningsfuldt for dig. Når du anskaffer et af mine malerier til dit hjem, så kan det være fordi, du har en tom plads over sofaen. Og den plads må gerne udfyldes af nogle bestemte farver.
Så vidt så godt – dermed udfylder maleriet en praktisk og dekorativ funktion. En funktion, som kan udfyldes af et bræt med de ønskede farver eller af en plakat.
Maleriet skal gerne kunne mere end det. Det skal også have en mening for dig. Det skal betyde noget, når du ser på det. Det skal eksistere i dit hjem som noget uundværligt. Dermed smelter funktionen sammen med den meningsfulde eksistens. Og dermed bliver mit arbejde ekstra meningsfuldt, når jeg ikke bare skal fungere som dekoratør.
Når maleriet kræver sin plads
Jeg har efterhånden solgt mange malerier, og ofte skulle de udfylde en tom plads på væggen. Men nogle gange er det også maleriet, der kræver plads.
En af mine yndlingsoplevelser var, da jeg solgte et stort maleri til et par, der boede i et temmelig lille hus.
De var egentlig godt klar over, at det var for stort, men de forelskede sig i billedet, og håbede, det gik. Et par dage efter ringede de og sagde, at jeg måtte hente det igen, for det kunne simpelthen ikke være i deres stue.
OK fint. Jeg skulle forbi nogle dage senere, så ville jeg tage det med. Da jeg stoppede bilen, kom de gående mig i møde og sagde, jeg ikke kunne få det med alligevel. Det maleri betød så meget for dem, at det skulle være i deres hjem. Derfor havde de flyttet helt om i stuen, og det lykkedes dem at få plads til det.
Det maleri var mere end en dekoration på en tom væg. Det kunne ikke erstattes af noget andet maleri, selvom jeg havde nogle mindre, der mindede om det.
Når mine malerier kommer ud i hjem, hvor de eksisterer som noget værdifuldt og meningsfuldt, så kan jeg ikke ønske mig noget bedre arbejde.
Så går funktion og eksistens op i en højere enhed. Så elsker jeg bare at være billedkunstner
Læs flere artikler i kategorien Malerier – at se dem og male dem: