fbpx

Spirituelle malerier – healingsmalerier

Spirituelle billeder

Faktisk har jeg slet ikke haft nogen intentioner om at male spirituelle malerier eller såkaldte healingsmalerier. Jeg har bare malet, hvad der er faldet mig ind. Det er først senere, at jeg har fået en feed back om, at der er en speciel energi i nogle af malerierne, og at nogle behandlere har følt, at den energi har hjulpet i deres healingsarbejde, og at de faktisk kan komme under betegnelsen spirituelle malerier.

At der foregår en dialog mellem kunstneren og kunstværket, ved alle kunstnere, men at malerierne taler uden om kunstneren – direkte til andre mennesker, er noget, der er ved at gå op for mig.

Nu har jeg efterhånden mange gange oplevet at male et maleri, som jeg ikke har tænkt over, skulle indeholde noget særligt eller være specielt spirituelt. Og så dukker der et menneske op, hvor samme maleri rammer lige i hjertet. Det rammer ned lige der i en situation, hvor det menneske har brug for hjælp. Nærmest som når man trækker et tarotkort, der fortæller det, man har brug for at vide lige nu.

Det kan være et maleri, som jeg har haft stående flere år, og så føles det som om, det har ventet på den person, der havde brug for det.

Spirituelt maleri henter gemte følelser frem i lyset

Der var et maleri, som jeg afleverede hjemme hos en kunde. Og det var en fornøjelse at hænge det op, for jeg havde en fornemmelse af, at det kom hjem. Det passede så smukt ind i hjemmet, og jeg så det på en helt ny måde.

Et par dage efter fik jeg en mail med et digt, hun havde skrevet inspireret af maleriet. Da kunne jeg se, at jeg på en måde bare var den, der rent fysisk havde udført maleriet, men at det var denne kvinde, som det virkelig havde talt til. Gennem kommunikationen med hende så jeg nogle ting, hvor jeg tænkte: Ja selvfølgelig! – Men det havde ikke strejfet mig i selve maleprocessen.

Men nogle gange kan spirituelle malerier også være for kraftige i energien. Dette maleri havde ramt ind i en sorg, som var for stærk at konfrontere lige nu, så hun byttede maleriet til et andet. Samtidig var hun glad for, at have fået trukket denne følelse frem i lyset. Og maleriet hedder “Fang lyset” og det må man sige, at hun gjorde på sin helt egen måde.

Magien i malerierne

Denne fyr her til højre, er en af dem, som til en behandlers store overraskelse pludselig kastede noget energi ind i en healingsproces, hvilket også den behandlede tydeligt mærkede. Så bliver man altså som maler temmelig ydmyg – og meget glad. Og overvejer om der er noget om det med spirituelle billeder.

Jeg syntes egentlig, det var ret sjovt – også fordi den har et lidt fiffigt udtryk med godt med humor. Jeg undrede mig lidt over, at det ikke blev solgt på trods af, at alle var meget vilde med det.

Så skulle jeg have en udstilling i et lægehus, og tænkte, at en healende delfin var på sin plads der. Der gik ikke mange dage, før jeg fik besked om, at der var en køber til det.

Da jeg leverede billedet, viste køberen sig at være et meget skadet offer for en flugtbilist. Hun var hos sin læge blevet mødt af dette maleri, som havde givet hende så meget lindring og ro til hendes ellers så rædsomme smertehelvede. Mens jeg skriver dette, kan jeg ikke rigtig finde nogle ord, der på en fornuftig måde beskriver den ærbødighed og ydmyghed, der fyldte mig ved mødet af denne kvindes oplevelse af maleriet.

At kunne formidle noget så betydningsfuldt til denne fantastiske kvinde, gør mig så taknemmelig for de evner, jeg er blevet udstyret med, og erkender at jeg undertiden maler spirituelle malerier, der kan heale.

Spirituelle billeder Maleri af delfin under vandet. Delfinen er blålig og havet grønligt

Maleri – Det inderste jeg – blev også et spirituelt maleri

Dette maleri ramte en kvinde, som var i sorg efter pludseligt at have mistet sin mand for nogle måneder siden. Jeg har ikke selv mødt hende, men hun skrev den smukkeste mail til mig om, hvordan hun faldt for maleriet.

Hun havde intet kendskab til titlen eller det, jeg havde skrevet om maleriet, men både det og maleriet faldt lige ned i den situation, hun kæmpede for at komme overens med. Hun er sikker på, der var en mening med, at netop dette maleri skulle krydse hendes vej.

Igen sidder jeg her og mumler for mig selv og mangler nogle fornuftige ord.

Spirituelle malerier - Her er det en flamencodanser i hvid kjole på en blå og gul baggrund

Isbjørnen kaldte på hende

En dag, hvor jeg havde besøg af en ganske ung kvinde i mit atelier, kunne jeg se, hun blev sådan lidt fraværende, mens jeg talte med hende. Så vendte hun sig om, så sig tilbage og blev helt stille med tårer i øjnene.

Hun stirrede på et maleri, jeg havde på staffeliet af en halvt færdig isbjørn. Grunden til hun vendte sig om var, at inde i hovedet hørte hun en stemme, der bad hende om at vende sig om. Også hun havde for nyligt mistet sin mand, og hun oplevede ham så stærkt gennem den isbjørn, der kiggede tilbage på hende.

Hun købte maleriet med det samme. Derefter skulle jeg male det færdigt, og var nærmest rædselsslagen for, at jeg skulle ødelægge udtrykket og energien. Jeg bad om hjælp alt det, jeg kunne for at kunne formidle den fine energi, hun havde oplevet. Det lykkedes heldigvis, og igen var der en, der fandt lindring i sorgen gennem et maleri.
Nu sidder jeg nærmest med en stor klump i maven, fordi jeg genkalder mig alle disse oplevelser på en gang – men hold da op, hvor er det skønt at kunne give sådan noget videre. Og disse oplevelser er endda kun et udsnit af mange – det har dog været nogle af de stærkeste. Så har jeg intet imod at male spirituelle malerier.

Spirituelle billeder - Maleri af to isbjørne med en abstrakt baggrund i blå farver

Alle tre kvinder har godkendt fortællingerne.

At få bedømt sine malerier

Undertiden kommer jeg ud for, at folk med forstand på kunst skal vurdere mine malerier. Det er sket, når jeg har sendt ind til censurerede udstillinger, hvor de udstillede værker skal bedømmes af et panel af censorer, eller jeg har søgt ind på et galleri.

Det er jeg stort set holdt op med, men fik alligevel rodet mig ud i den situation igen, da jeg søgte optagelse i en kunstnersammenslutning.

Og hver gang bliver jeg lige arrig. Ikke fordi jeg aldrig kommer ind hverken her eller der, men fordi der er nogen, der ud fra nogle kriterier om personlig smag, hvad der er oppe i tiden, hvad der kan sælges og meget andet, føler sig berettiget til at vurdere, om det er god eller dårlig kunst, jeg skaber. Specielt fordi, jeg ikke har det fjerneste ønske om at male ligesom dem, der opnår at komme igennem nåleøjet.

Når jeg så oplever nogle reaktioner som hos de tre kvinder, jeg skrev om, er jeg så glad for, at jeg har holdt fast i mit inderste jeg, så jeg kan skabe kunst uden hensyn til alle mulige ligegyldige kriterier.

Kunst eller dekoration

Den evige diskussion om hvad kunst egentlig er, og hvordan den adskiller sig fra dekorationen, har jeg ofte deltaget i. Og det er svært at udnævne sine egne billeder som stor kunst.

Men når jeg maler, kommer der en ekstra dimension ind, som jeg ikke er herre over. Det er en energi, der er så fin og flygtig, at den forsvinder, hvis jeg begynder at jagte den med min bevidsthed. Den skal have plads og frihed, samtidig med at jeg fører penslen på den måde, som giver både plads og frihed.

Derfor vil det være umuligt for mig at planlægge og fremtvinge de spirituelle malerier. Hvis de ikke bliver malet med den rette modtagelighed og ydmyghed, kommer de simpelthen ikke til at leve.

Jeg har prøvet det, hvis jeg tidligere syntes, jeg ville have flere af en bestemt slags malerier, som havde solgt godt. Der kom simpelthen ikke liv i de malerier, og jeg forstår nu hvorfor.

Bestillingsmalerier

Efterhånden har jeg lært at holde mig åben og at sætte den bevidste tankevirksomhed på stand by, når jeg maler for min egen skyld. En anden sag er det, når jeg har nogle bestillingsarbejder. Der skal jeg holde mig til emnet som bestillingen drejer sig om samtidig med at gå ind i den neutrale åbne tilstand, som gør plads for energien.

Det er rigtig god træning, og gør at jeg bedre og bedre bevidst og aktivt kan gå ind og ud af maletilstanden.

Inspiration

Mange spørger mig, om jeg ikke kan løbe tør for inspiration. Det er sådan, at jeg kan have mere eller mindre lyst til at male, men inspirationen føles uudtømmelig, fordi den ikke udlukkende kommer fra mig selv.

Meget sjældent planlægger jeg et maleri. Jeg går bare i gang og ser så, hvad der dukker op. Det betyder ikke, at jeg bare maler med hovedet under armen uden nogen form for teknik. Tværtimod har jeg arbejdet så mange år med farvelære, komposition, tegneteknik, perspektiv osv osv, at al teknikken sidder på rygmarven, og bare dukker op efterhånden som jeg får brug for den.

På den måde kan jeg holde mig passivt åben for, hvad der må dukke op, og samtidig være i stand til at sætte det ned på lærredet.

Energien i spirituelle malerier

Som sagt har jeg aldrig planlagt at male spirituelle billeder, healingsmalerier eller andre former for åndelige billeder. Alligevel får jeg gang på gang at vide, at de gør et eller andet.

Mange af mine dyremalerier hænger på et kursus- og behandlingssted, hvor kurserne er meget spirituelle. Malerierne indgår med deres energi som en del kurserne, og de hjælper behandleren i hendes arbejde.

At sætte etiketter på malerierne som “stor kunst” “spirituelle malerier” “spirituelle billeder” “healingsmalerier” eller andet, har jeg ikke det store behov for. Men når jeg oplever, at de har en funktion og en mission, så glæder det mig utrolig meget.

Magien i den kunstneriske proces

Jeg elsker, når tingene ikke bare er lige ud ad landevejen, og ikke lige er til at måle og veje. Bøger, der bevæger sig frit og ubesværet rundt mellem flere verdener og bevidstheder, og hvor forfatteren jonglerer med logikken og tidsplanerne – det er min form for yndlingslitteratur. Det gælder alt fra Harry Potter til den japanske Haruki Murakami.

Derfor falder det mig heller ikke særlig svært at godtage, at der findes en magi i den kunstneriske proces. Jeg føler, der er nogen/noget som sender mig et budskab, som jeg formidler via et maleri. Jeg ved ikke hvad dette budskab er, eller hvem det er stilet til. Jeg maler det bare, og en dag dukker personen op, og nogle gange nærmest råber billedet budskabet ud til denne person, som til kvinden med isbjørnen, der ikke engang var færdig.

På et tidspunkt ville jeg helst gå lidt stille med dørene om disse oplevelser, for jeg tænkte, at folk ville finde det lidt mærkeligt. Men på den anden side, så er det sådan, jeg er, og sådan jeg oplever min kunst. Heldigvis er der også mange andre, der tænker og føler i de samme baner, så jeg melder klart ud, at mine malerier har deres eget liv, og at de taler – både til mig og mange andre.

Spirituelle malerier - spirituelle billeder - store malerier af flamencodansere

Alle malerier