Hvor kan du købe malerier?
Når du går ud for at se på malerier og eventuelt vil købe et eller flere, kan du gøre det mange steder. Der er gallerier og online-kunstsamlinger, der formidler andres kunst. Men jeg vil vove at påstå, at den største og mest direkte oplevelse får du , hvis du kan gå direkte til kunstnerens atelier.
Du møder kunstneren bag værkerne, får en oplevelse af arbejdet i atelieret og kan få svar på alle de spørgsmål, du måtte have om malerierne og skulpturerne.
Det er også der, hvor du får mest for pengene, da der ikke er nogle mellemhandlere, og du kun betaler 5% i moms, når du køber direkte fra kunstneren.
Tryghed ved kunstkøb
Når du kommer helt ind i kunst atelieret og vi får en direkte snak, er maleriet ikke mere en anonym størrelse, hvor salget sker gennem en tredje part. Du møder den person, der har skabt billedet. Du får indblik i processen med alt fra tanker og inspiration til selve håndværket og maleteknikkerne. Det giver dig et meget større indblik i, hvad det er, du køber og desuden en personlig relation.
Vil du gerne vide mere om, hvordan du kan spotte nogle kvalitetskriterier i et maleri, så læs denne artikel: Hvordan ved du, om et maleri er godt?
Her vil jeg fortælle dig lidt om, hvad der egentlig sker i mit atelier, og hvordan det er som kunstner at gå ind i den proces, det er at skabe kunst.
Kommunikation mellem kunstner og kunde via maleriet
Den proces drejer sig for en stor del om kommunikation.
De sidste dage har jeg fået nogle fantastiske tilbagemeldinger på mine malerier – både fra tidligere og nye kunder. Jeg kan se, hvor meget jeg giver videre, når jeg sender malerier fra mit atelier ud i verden. Og det gør mig virkelig glad.
Det har også fået mig til at tænke på, hvad der sker i kommunikationen mellem kunstner og kunde. Jeg står i mit atelier og maler et maleri uden at vide, hvor det senere kommer hen. Jeg maler det ud fra en inspiration – en energi, som kommer til mig et eller andet sted fra.
Det er meget sjældent, jeg på forhånd har en ide om, hvordan maleriet skal ende med at blive. Det dukker sådan frem efterhånden.
Med et kig ind i mit atelier kan du se, hvordan jeg starter på en række malerier. Blændrammer uden lærred, opspændte lærreder med de allerførste penselstrøg og på staffeliet et maleri, hvor det meste af baggrunden er malet.
Malerier i forskellige faser af processen
Magien i maleprocessen i atelieret
Der er ikke meget af det på de ufærdige billeder, jeg endnu har forholdt mig rigtig bevidst til. Det er opstået ved at jeg følger nogle impulser og fornemmelser – samtidig med at min fornemmelse for farverne selvfølgelig er med hele vejen igennem.
Når jeg så kommer til selve motivet, sker der noget andet. Jeg kigger længe på baggrunden, når jeg synes den er færdig, og vælger det motiv, jeg synes passer til den baggrund. Når jeg så starter med at tegne motivet op, kommer det til live allerede ved de første streger.
Det er en meget speciel oplevelse. Danserne begynder at bevæge sig, og nærmest arbejder sig ud fra baggrunden.
Er det malerier af dyr, så kigger de på mig så snart, jeg har skitseret øjnene. Der er altså et eller andet magisk i den proces. Nogle gange føles det lidt som om, det ikke kun er mig, der maler, men at jeg har nogle hjælpere til stede i atelieret. Det er også derfor, jeg ikke synes, jeg kan tage al æren for resultaterne, og alle de dejlige tilbagemeldinger, jeg får. Men det gør mig ikke mindre glad for dem.
Magien når maleriet møder kunden
Men magien begrænser sig ikke til skabelsen af billedet. Den opstår også, når det taler til dig, som kigger på det. Det er der, jeg hører de mest fantastiske historier, hvor et maleri nærmest har valgt en kunde.
Og der er jeg så glad for, at det er mig som kunstner, der sælger malerierne direkte fra atelieret, og at det ikke sker gennem en tredje person. Du ved, hvem der er bag maleriet, og jeg hører ofte nogle skønne historier tilbage. På den måde er en kunde for mig ikke bare en, der har købt noget. Det bliver en person, som jeg har udvekslet noget fantastisk magi med.
Disse øjne kiggede direkte på mig allerede ved den første skitse. Hvis du kigger ind i dem, siger de så noget til dig?
Kom på besøg i mit atelier
Det kan du gøre helt coronasikkert og smittefrit, for jeg har kun åbent efter aftale, så du ikke risikerer, at der er en masse andre mennesker, når du kommer.
Derudover kan du også lige her og nu tage på et virtuelt besøg i atelieret
Atelier som skabende rum for en billedkunstner
I denne blog-artikel viser med nogle ugers mellemrum et øjebliksbillede af arbejdet med malerier i mit atelier. Kig med i videoen lige herunder, så ser du det, som er i gang lige nu:
Det er forberedelserne til Åbent atelier – Kunst i Pinsen 2021:
Et atelier er en kunstners arbejdsplads. Det er et utrolig kreativt sted, og jeg elsker atmosfæren i mit atelier. Det er som at træde ind i en anden dimension, hvor der ikke er nogen opvask, støvsugning, momsregnskaber eller kørselsregnskab. Med andre ord – jeg går ind i en kreativ dimension, hvor jeg som kunstner kan koncentrere mig om at skabe malerier.
Det kreative rum
Der kan godt være perioder, hvor jeg ikke får adgang til den dimension, fordi mine tanker hænger fast i nogle ting, som ikke hører til i det skabende rum. Så må jeg enten gå ud igen, eller beskæftige mig med noget mere håndværksmæssigt. Det kan være at spænde lærreder op, rive farver (fremstille mine kunstnerfarver) eller simpelthen bare rydde op. Det er også nødvendigt arbejde, som skal gøres.
Men når kreativiteten flyder, og farverne og motiverne kommer til live, så er atelieret det mest fantastiske sted at være. Tiden sættes ud af kraft. Jeg bliver til kunstneren, der arbejder koncentreret, indtil kreativiteten er brugt op, og dimensionen lukker sig igen. Det kan være efter en time eller fem timer. Så kan jeg mærke, at jeg er færdig som billedkunstner for den omgang. Og det nytter ikke at tvinge noget igennem, for så vil maleriet bare ikke fungere.
Øjeblik hvor malerierne står åbne
Når jeg har været væk et stykke tid og kommer tilbage til atelieret, så er der et ganske kort øjeblik, hvor de igangværende malerier står åbne. Det vil sige, at jeg kan se dem udefra, som om det ikke var mit maleri. Det som jeg havde stirret mig blind på, mens jeg arbejdede, kan jeg det øjeblik se helt klart.
Det kan være nogle proportioner i motivet eller balancen i nogle farver. Derfor dur det heller ikke at arbejde uafbrudt med et maleri fra start til slut. For så ville jeg mangle de åbne øjeblikke, hvor jeg ser det helt klart. De øjeblikke, hvor jeg stiller mig ved siden af kunstneren og bliver beskueren.
Følg udviklingen i malerierne
Undertiden får jeg lyst til at fange nogle af de øjeblikke og den specielle stemning, der er i atelieret, når der virkelig er gang i maleriet. Det gør jeg ved med mellemrum at optage en kort video at atelieret, som det lige ser ud midt i arbejdet. Her kan du følge med i udviklingen af mine malerier.
Det som i den ene film er tomme blindrammer, er i den næste opspændte lærreder med de første lag undermaling. Og så i den næste film er de blevet til baggrunde, som er klar til motiverne osv. Prøv at se, hvordan malerierne udvikler sig i mit atelier. Det er lidt ligesom at kigge en billedkunstner over skulderen.
Andre videoer om arbejdet i atelieret:
2018
2019
2021
Se andre film F.eks om hvordan jeg spænder et lærred op eller fremstiller mine kunstnerfarver og meget mere
Dem kan du se her i film om malerier
Interview til lokal tv-station
Hvis du har lyst til at se lidt mere, så er der her et interview, som jeg lavede til KIP-tv – en tv kanal, som laver portrætter af kvinder i provinsen. Det blev optaget i mit atelier.
Se også artiklen om virtuelt besøg i atelieret i en coronatid
og artiklen gang i maleprocessen
Læs flere artikler om at købe kunst: