Kunst eller produktionskøkken
Kunst definition
Hvad er kunst? Et totalt fortærsket spørgsmål – og alligevel evigt aktuelt uden noget endegyldigt svar.
For nogen tid siden læste jeg i avisen om det urimelige i at sætte penge af til kunst på de nye supersygehuse. Der var meget mere ide i at bruge pengene til et produktionskøkken.
Med andre ord – totalt spild af penge at bruge dem på kunst. Kunst – en eller anden udefinerlig størrelse, som det er noget nær umuligt at vide, hvad man skal bruge til. Har det overhovedet nogen betydning for syge mennesker at se på kunst frem for bare vægge i neutrale farver?
Eller måske samme betydning som at have musik på stuen fremfor en stærkt befærdet motorvej udenfor vinduet.
Kunsten og dens funktion – eller mangel på samme
Du har 5000 kr. tilovers, og har forelsket dig i et maleri. Samtidig går din vaskemaskine i stykker. Men hvis du køber maleriet, er der ikke råd til en ny vaskemaskine. Hvad ville du vælge?
Det er det valg, vi hele tiden ser i større målestok i vores samfund. Senest i de nye økonomiske beregninger af Hillerøds supersygehus. Skal vi ikke hellere vælge et centralkøkken og flere sengepladser, fremfor at bruge pengene på kunst?
Kunst er en af de ting, som virker overflødigt i et velfungerende samfund. Kunsten har ikke nogen egentlig funktion. Den kan ikke få dit vasketøj rent, og den kan ikke bruges til at lave hospitalsmad.
Eller har den alligevel en funktion? Det skriver jeg om længere nede på siden.
Kunst som investeringsbevis
Sjovt nok har kunsten gennem tiden tiltusket sig en økonomisk funktion i form af investeringsbevis. I den rolle kan værdien af et enkelt maleri snige sig op i hysteriske summer, hvis de rette kriterier er på plads. Så er det egentlig underordnet, hvordan det ser ud, og om nogen kan lide det. Det er trådt ud af kunstens rolle og blevet et investeringsbevis, som kan måles på en pengeværdi.
Det er til at tage føle på. Der er en objektiv værdi, som alle kan se, uden at det er nødvendigt selv at tage stilling til det her udefinerlige begreb om, hvad kunst er.
Men al den kunst, som bliver skabt af ukendte folk, kunst som aldrig vil nærme sig rollen som investeringsbevis, hvad skal vi så med den?
Hvis vi nu afskaffede kunsten i perioder, hvor der ikke er råd til den, og brugte den til investering, når der er overskud, ville det ikke være vældig smart?
Men på en eller anden måde er det ikke helt så enkelt.
At afskaffe kunsten
Kunne man som et tankeeksperiment forstille sig et samfund uden kunst? Sjovt nok har der aldrig eksisteret sådan et samfund. Det virker som om den kreative udtryksform er et grundliggende behov hos mennesket, og at den ikke lader sig kue.
Der har været samfund, hvor det kunstneriske udtryk skulle ensrettes, og hvor andre udtryk blev forbudt. Det fik ikke stoppet kunsten. Den gik under jorden for en tid, og dukkede lyslevende op igen.
De økonomiske rammer for kunsten og kunstnere har i krisetider været nærmest ikke eksisterende, da der ikke har været penge til overflødig luksus. Alligevel har det ikke mindsket de kunstneriske udfoldelser, selvom det er en nærmest vedtaget sandhed, at det kun er et fåtal, der kan leve af at være kunstner.
På spørgsmålet, om man kunne afskaffe kunsten, så pengene kunne bruges på noget mere fornuftigt, er svaret så forunderligt: Det er slet ikke nødvendigt, for når der ikke er råd til kunst, så bliver der ikke brugt nogle penge, men den lever alligevel.
Så kan man spekulere lidt over det rimelige i at behandle noget så fundamentalt og til enhver tid eksisterende, så lemfældigt og ringeagtende.
Hvordan kan du sikre dig, at det er god kunst, du køber?
Hvad er god kunst?
Hvis nu køleskabet ikke er gået i stykker, og der er penge tilovers til et maleri, hvordan kan du så sikre dig, at det er et maleri af kvalitet, du køber? Og hvad er god kunst?
Der hersker mange ideer om kunst – måske for at sætte dette underlige begreb på en forståelig formel.
En af de mere udbredte er den, at man skal have forstand på kunst, for overhovedet at beskæftige sig med kunsten. Så bliver den gjort til noget eksklusivt, som kun er til for en elite med kunstforstand.
Men er det overhovedet forstanden, kunsten taler til? Ja – hvis du skal bruge den som investering. Men hvis du skal opleve og mærke kunsten, så er det næppe forstanden, du bruger. Og kunsten bliver tilgængelig for enhver, der også har forbindelse til andet end forstanden.
En anden sjov ide er, at kunst kun er god, hvis den er dyr og er skabt af en kendt kunstner. Det er sådan et garantibevis, når man går på kunstindkøb. Men hvad nu, hvis du ikke kan lide dit indkøb? Hvis du ikke kan mærke det? Er det så god kunst – for dig?
Hvis du skal ud og købe malerier til dine vægge, må det første kvalitetskrav være, at de taler til dig, og sætter noget i gang. At de er mere end bare pæne dekorationer.
Det næste kvalitetskrav er så, om de holder, eller om du bliver træt af dem i løbet af et stykke tid.
Det er efter min mening de vigtigste kriterier, der skal være opfyldt ved et kunstkøb, udover at det skal være lavet af nogle gode materialer, der holder.
Og hvem ved – det kan være, at kunstneren går hen og bliver vanvittig berømt, så det bliver til alle tiders investering.
Åbne atelierdøre – Hvorfor skal du i det hele taget se på kunst?
Og hvorfor inviterer kunstnere inden for i atelieret?
hver pinse er vi flere end100 kunstnere, der gør klar til at byde gæster indenfor i arbejdsrummet for at vise vores kunst frem. Vi gør de sidste ting færdige, rydder op i det ellers normale arbejdskaos, arrangerer udstilling i huset eller haven, hvor det kan lade sig gøre, køber ind af vin, vand og snacks, laver kaffe og sætter os så ned og håber.
Vi håber, at rigtig mange af jer kigger forbi, og at I køber nogle af vores værker. For det er trods alt vores levebrød, eller en del af det. Og hermed er kunst blevet til en vare, vi kan sælge og tjene til dagen og vejen.
But what´s in it for you?
Hvad er det, du får, når du anskaffer et maleri, en skulptur eller et andet stykke kunst? Kan du overhovedet være sikker på, at det er kunst? I denne artikel har jeg skrevet om, hvad kunst er for mig, men spørgsmålet er: Hvad er kunst for dig?
Der er en masse kloge mennesker, der sikkert gerne vil fortælle dig, hvad kunst er, og ikke mindst, hvad god og dårlig kunst er.
Men der er ingen, der har patent på kunsten. Jeg opfatter den lidt som et sprog: Hvad der er volapyk og intetsigende for nogen, kan være fuldt forståeligt og meningsfuldt for andre.
Nogle værker, der taler til dig, og nogle, der ikke gør
Der var en, som fortalte mig, at han havde været på et fint museum i New York. Der havde han set to malerier, som kostede noget i millionklassen. Det ene var sort – som i helt sort. Det andet var rødt på samme måde. Da han vidste, jeg var kunstner, spurgte han mig, om det var noget, jeg forstod.
Rent umiddelbart måtte jeg sige, at jeg fattede lige så lidt, som, hvis nogen talte kinesisk til mig. Men så må jeg også sige, at det sagtens kunne give mening for andre – måske endda en dyb mening. Nu havde jeg så heller ikke set det selv, men kun fået fortalt hans oplevelse af det.
Jeg har det sådan med meget kunst – også af anerkendte kunstnere, at jeg kigger på det og tænker: Nå. Det har du sikkert også. Så kan vi til gengæld stå foran et maleri eller en skulptur, som på en eller anden måde går lige i hjertet på os. Det er noget kunst, som taler vores sprog – en ordløs dialog på sjælsplan. Og så er det fuldstændig lige gyldigt, om kunstneren er anerkendt eller ej.
Og det er, hvad der er i det for dig. Møder du på en tur rundt for at se på kunst lige det værk, der taler til dig, så er det kunst for dig. Du får ikke bare noget pænt på en tom væg, men du får så meget mere, som jeg ikke kan udtrykke med talesproget. Der må jeg ty til mit billedsprog, som du måske forstår – og måske ikke.
Kunst der behager alle
Det tror jeg ikke findes – lige så lidt som et sprog, alle forstår. Nogle sprog f.eks Engelsk forstås af langt flere, end en afsides beboende stammes dialekt. Men det gør ikke det, der bliver sagt på den dialekt mindre vigtigt, end det, der bliver sagt på et verdenssprog.
Derfor vil jeg heller ikke være den, der dømmer for mig uforståelig kunst ude. Det gør den ikke nødvendigvis ringere, bare fordi jeg ikke fatter en meter.
At have forstand på kunst
Så er jeg tilbage til en af mine kæpheste. At tale om at have forstand på kunst giver ingen mening, da det ikke er forstanden, kunsten taler til, men noget langt dybere. Jeg mener heller ikke, at nogen kan have patent på den gode kunst.
Selvfølgelig kan man vide en masse om kunst: kunsthistorie, kunstnere og deres metoder, billedanalyse mht komposition, det gyldne snit, farver, kontraster og meget mere. Men står du over for “dit kunstværk” så er du mesteren. Det er dit sprog værket taler på, og det er dig, det taler til. Og så får du langt mere, end bare et dekorativt billede.
Billedkunstens vide rammer har gjort den svær at bedømme.
Jeg fandt en ret interessant artikel om dette emne:
I modsætning til andre kunstarter, så er billedkunstens rammer så flydende, og alt er tilladt. Derfor kan der ligge så meget uvedkommende for selve den kunstneriske proces til grund for at skabe billedkunst. Bl.a er det ikke sjældent at en kendis, der udnytter sit navn til at blive en kendt maler, slipper forbavsende godt fra det. For hvem kan skelne skidt fra kanel, når alt er tilladt?
Hvordan kan jeg skabe god kunst til dig?
Det ved jeg ikke, om jeg kan, for måske taler jeg ikke dit billedsprog. Men for at jeg skal have en chance, skal jeg forvalte mit talent med respekt og varsomhed. D.v.s. at jeg må se bort fra det med levebrødet, og jeg må se bort fra alle andre ting, som ikke har at gøre med at gå ind i en oprigtig kunstnerisk proces.
Hvis jeg ikke arbejder inde fra efter en nødvendighed for at udtrykke mig, og hvis jeg ikke gør plads til det underbevidste, til inspirationen, til det som bare kommer, og det som maleriet eller skulpturen tilbyder, så bliver det ikke ægte. Og den proces er så uendelig skrøbelig og flygtig, at den kræver stor varsomhed at fastholde.
Lægger jeg den vinkel, at jeg skal male et maleri, som jeg regner med kan blive solgt, og som jeg skal lave, så jeg tror, andre kan lide det, ja så forsvinder livet og udtrykket fra maleriet. Alle de tanker skal simpelthen væk, for at jeg kan skabe noget seriøst.
Først når det er færdigt, og jeg er tilfreds med det, uanset hvad andre finder på at synes, først der kan jeg begynde at tænke på salg og evt omtale. Og her er det, jeg håber, at du kommer forbi. Dig som mit værk taler til og giver en helt speciel værdi.
Helbredende kunst – Spirituelle malerier
Hvilken funktion skal samtidskunsten indtage?
Provokation eller alternativ behandling?
Her er jeg nået til om kunsten har en funktion og i givet fald hvilken funktion samtidskunsten evt kan indtage.
En funktion kan være, at kunsten skal provokere, påpege tilværelsens og livets ulidelige uretfærdighed og ondskab, vise sindets fortrængte skyggesider mm.
En anden funktion kunne også være at bøde på nogle af disse ting – en slags alternativ behandling. Jeg mener ikke, at kunsten skal være glansbilledagtig og sukkersød, men at den kan indeholde en kraft, som kan have en utrolig positiv effekt.
Det er den kraft, jeg søger, når jeg maler, og jeg tror at den kan være fantastisk healende og helbredende.
Jeg ville elske at få til opgave at male med henblik på at formidle en healende energi til dem, som befinder sig i en situation, der gør, at de skal tilbringe kortere eller længere tid på et hospital. Der hvor den helbredende kunst vil være en virkelig gave.
Kunstens skjulte kræfter
Da jeg selv var nedlagt af corona i en uges tid, havde jeg så god tid, at jeg begyndte at streame udsendelser fra DR. Da faldt jeg over en lille serie, der hed “Kunstens skjulte kræfter”. Den var fantastisk og tog fat på både litteratur, musik, dans og billedkunst.
Udsendelserne viste eksempler på, hvor kunstarterne blev brugt i terapeutiske situationer. F.eks viste det sig, at når man brugte musik og dans til Parkinson patienter, kom der en ekstra dimension ind i træningen, end hvis den bare var ren bevægelse.
Kunst der helbreder og lindrer – kunst som alternativ behandling
Når man er syg, er man også ekstra sårbar og ofte meget sensitiv. Og når man er sensitiv har energien og udstrålingen i et lokale en større betydning end ellers. D.v.s at en hospitalsstue med farveløse vægge, kan have en uforholdsmæssig negativ indvirkning på patientens velbefindende. Modsat kan et velanbragt godt maleri med gode farver og en stærk energi have en næsten magisk virkning, så der i visse tilfælde kan være tale om – hvis ikke direkte helbredende kunst – så i hvert fald lindrende kunst.
Flere gange har jeg hørt om kunder, som har mærket en helbredende kraft i mine malerier, og det gør mig utrolig glad og ydmyg, når jeg på den måde kan formidle noget, der skaber glæde, håb og styrke.
Jeg håber i den grad, at det bliver mere udbredt at bruge kunst – healende kunst både på supersygehuse, mindre hospitaler og alle andre steder, hvor brugerne godt kunne trænge til et ekstra energiboost. For jeg mener ikke bare, at kunsten skal vise skyggesider, men også kunne være med til at lindre dem.
Hvad kan jeg hjælpe dig med?
Da jeg besluttede mig til at leve af min kunst, tænkte jeg, at jeg måtte lære noget om at køre en virksomhed. Derfor har jeg været på et utal af iværksætterkurser, salgs-work-shops osv
Ofte har jeg følt mig lidt alene som forretningsdrivende kunstner. Til gengæld har jeg mødt rigtig mange behandlere, der tilbyder forskellige løsninger på livskriser. Det er meget ofte folk, som selv har været igennem en krise, og som brænder for at hjælpe andre i en lignende situation.
Det har fået mig til at tænke på, hvor svært det egentlig er at leve som menneske. Vi bliver kastet ind i livet i en hjælpeløs tilstand – totalt afhængige af, at vores ophav vil os det godt. Vi aner ikke hvornår og hvordan, vi forlader verden igen. Derimellem skal vi have stablet en meningsfuld tilværelse på benene. Samtidig skal vi så også lige forholde os til sygdom – såvel fysisk som psykisk, frygte ulykker, økonomisk ruin, krige, vold og hvad der ellers kan være en del af livet. Det er i korte træk, det vi har at gøre med.
Ikke ret nemt. Religion og anden tro på højere magter kan afhjælpe lidt på det. Men man skal godt nok være beriget med en kraftig tro for at føle sig helt tryg og harmonisk i det kaos, vores liv nogle gange kan levere.
Ikke underligt at der er et marked for afhjælpninger af livskriser. Så ikke bare i tilfælde af sygdom, men i mange situationer livet igennem, kan der være brug for lidt helbredende kunst.
Hvem er min målgruppe?
På nogle af de her virksomheds-kurser, skulle jeg definere, hvem der er min målgruppe, og hvilke problemer jeg kan hjælpe denne målgruppe med.
Så var det, jeg tænkte: Jamen hvad kan jeg egentlig hjælpe dig med? – udover at fylde noget på din tomme væg.
Så dukkede nogle ret magiske oplevelser op i mine tanker, som ledte dem hen mod alternativ behandling
Malerier som hjælp i en krise
Jeg har ikke ti tips til at hjælpe dig igennem en krise. Og alligevel – så har jeg flere gange uden at have gjort noget aktivt for det, hjulpet mennesker gennem nogle af deres hårdeste kriser – skilsmisse, dødsfald, sygdom og smerter. Eller rettere sagt – nogle af mine malerier har gjort det. Da har de optrådt som helbredende kunst – som den alternative behandling.
Når jeg får historien om, hvordan et af mine malerier har talt direkte til et menneske i krise, og om hvordan det har healet og lindret, så tror jeg på nogle højere magter. Det er ikke mig som person, der har været i stand til at formidle de ting i malerierne, men jeg har fungeret som en slags budbringer af noget, som slet ikke har noget med min bevidsthed at gøre.
Maleri som hjælp ved sygdom
For flere år siden solgte jeg et stort maleri med heste til en kvinde, som ville forære det til sin datter. Men indtil datteren fik det, hang det i hendes egen stue. Hun var meget syg, og – viste det sig – havde ikke langt igen.
Jeg hørte så, at de sidste nætter i hendes liv, tilbragte hun i stuen, så hun kunne være sammen med billedet. Det rørte mig så dybt, og jeg blev så glad over, at jeg kunne give denne kvinde noget værdifuldt i den situation.
Jeg forstod lidt af, hvad det var, billedet havde givet hende, en dag hvor jeg var oppe hos lægen, hvor jeg havde udstillet en del malerier. Jeg sad og ventede lige foran et af dem og følte, hvordan det nærmest healede mig. “Nå – det er ikke uden grund, at mine billeder hænger i et lægehus”, tænkte jeg glad.
Så måske kan jeg alligevel hjælpe dig med en krise, hvis et af mine malerier lige rammer dig i hjertet.
Energien i malerier, som hjælp til at overvinde fobier
Jeg prøvede det faktisk på mine egen krop – eller skal vi sige – med mit eget sind, da jeg havde malet en serie malerier, inden jeg skulle ud at rejse.
Der findes mennesker, som med sindsro rejser jorden rundt med fly, kører i elevator op i de højeste bygninger, og nogle der tilbringer timer dagligt i en metro. Og så er der nogen, som skal mobilisere al mod og styrke for at køre en enkelt etage op med en elevator. Dem må jeg nok erkende, at jeg hører til.
Enhver angst og bekymring er en begrænsning, og på et eller andet tidspunkt bliver den begrænsning måske så irriterende, at den skal overvindes. Men så vidt jeg ved, er det ikke bare noget, man kan gøre sådan uden videre.
Da jeg skule ud på den rejse, havde jeg sat mig for at overvinde adskillige fobier. Da det lykkedes, følte jeg mig simpelthen “on the top of the world”. Nye muligheder åbnede sig, og de skal helt sikkert afprøves.
“Nye veje” og “inden for rækkevidde” blev til helbredende kunst
Men hvor kom styrken fra? Så opdagede jeg, at de malerier, jeg malede lige før afrejsen hed “Indenfor rækkevidde” og “Nye veje”, og så forstod jeg betydningen af de titler. Igen havde mine malerier fungeret som helbredende kunst.
Når jeg maler, er jeg ikke altid helt med på, hvad der foregår, og lige sådan når malerierne får titler. Men jeg ved bare, hvordan det skal være. Og denne gang kunne jeg se, at jeg forberedte mig på, der skulle ske noget nyt, og at det ikke var langt væk.
Energien i malerier
En ting der ofte siges om mine malerier er, at de har en stærk energi. Jeg elsker, når den energi taler til andre, og kan give dem noget specielt. Jeg har ikke så meget tænkt over, hvad den energi gør ved mig. Men nu så jeg, at det at male i høj grad er en udvikling og noget, der også giver mig styrke til mig.
Jeg hører tit den bemærkning: “jeg har ikke forstand på kunst”. Ok – nu er jeg også sikker på, at det ikke er forstanden, jeg taler til med min kunst. Jeg taler til hjertet, følelserne, sjælen – alt muligt andet end forstanden.
Hvis jeg kan videregive en eller anden god og stærk energi, som nogen kan bruge til at komme videre med, så føler jeg, at det jeg laver, har en mission.
Hjælp i den alternative behandling
Hvis du er inden for alternativ behandling, så kunne du måske overveje at få lidt hjælp fra nogle magiske malerier.
Denne fyr her har hængt hos en kinesiolog og har flere gange blandet sig i behandlingen. Jeg har deltaget i kurser, hun har holdt, mens dette maleri hang på væggen, og der kom de sjoveste og mest overraskende udbrud fra kursisterne fra: “Jeg kan mærke dens healende energi – han hjælper mig i behandlingen” til “Neeeej – han flirter med mig!”
Senere udstillede jeg maleriet i et lægehus, hvor en kvinde, som var flugtbillist-offer, mærkede den healende energi og købte det. Læs hele den historie her
Her kan man nærmest tale om maleri, der går ind og laver alternativ behandling.
Har du brug for nogle “Nye veje”, der er “Inden for rækkevidde” så er de lige her.
Nye veje:
Inden for rækkevidde:
Læs her om flere af de gange mine malerier har været lidt mirakuløse og fungeret som en slags alternativ behandling: Spirituelle malerier
Unikke malerier Børn og kunst – Hvad kan kunst gøre for et barn?
Kunst er virkelig en underlig størrelse.
Slår du op i Wikipedia er definitionen således
Kunstner er ikke nogen beskyttet titel, og har du gået på aftenskole i en halv sæson, kan du udstille og kalde dig kunstner. Prøv at læser her, hvordan man bliver kunstner
Så kan du have gået på akademiet og udstillet på det foreskrevne antal censurerede udstillinger, og du kan kalde dig censureret kunstner.
Du kan have noget på hjerte og arbejde for at være i stand til at udtrykke det billedligt – enten som maleri, skulptur, installation eller andet, og måske taler det til nogen.
Men hvad kan man bruge kunst til på et hospital eller i det offentlige rum i det hele taget? Skal den være pæn og dekorativ? skal den provokere og ruske op i den hverdagsagtige trummerum? Skal den være sjov, inderlig, højtråbende eller…..?
En ting jeg ikke tror, den skal være, er praktisk og brugbar. Så det med at spørge, hvad den skal bruges til i sammenligning med et produktionskøkken, forekommer mig at være et absurd spørgsmål.
Og spørgsmålet “Hvad er kunst?” eller en definition af kunst – har nok lige så mange svar, som der er kunstnere og kunstbetragtere.
For mig er kunsten et sprog, der taler om de ting, der ikke kan udtrykkes med ord. Den kommunikerer gennem det ubevidste og gør det usagte synligt.
Jeg har nogle ideer om, hvad jeg vil male, og resultatet bliver en kommunikation på flere planer, hvor beskueren ofte fanger nogle udtryk, som jeg ikke selv har været bevidst om.
Rent teknisk arbejder jeg på at beherske maleriet på en måde, der gør, at jeg ikke spænder ben for mig selv ved ikke at være i stand til at udtrykke det, som jeg ønsker. Samtidig arbejder jeg meget intuitivt, så der bliver plads til, at det ikke er mig, der styrer det hele, men at maleriet også kommer til orde i processen. Derved bliver der plads til det udefinerlige, som gør kunsten til den uhåndterlige størrelse, som er så svær at definere.
Et maleri for enden af sygesengen. Har det nogen betydning frem for en bar væg i neutral farve? Dette maleri hænger for enden af en behandlerbriks. Mon det har nogen betydning?
På siden malerier finder du den måde, jeg forvalter kunsten
Læs også artiklen om hvornår kunst bliver magisk
Læs flere artikler om kunst og spiritualitet: